Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mjöl  (läst 6480 gånger)

Eva-Lisa

• Älskar att drömma
    • Småland
Mjöl
« skrivet: 15 aug-11 kl 18:41 »
Jag har börjat att undvika citronsyra det innebär även askorbinsyra och 330 för det är "samma" sak  ;)
Men när jag börjar läsa innehållsförteckningen på mjöl så innehåller de askorbinsyra, varför i hela fridens namn har de stoppat i det  ???

En kompis till mej undviker syran för det lindrar hennes allergier, så jag började nu för några veckor sen med. Än så länge är det bordsmargarin och kaviar jag fått ändra/sluta på.
Gick och funderade för jag begrep att jag måste få i mej det från annat håll för min allergi är galloperande ibland (inte kul när man bor med djur)
Jag trodde att vetemjöl innehöll vete, rågmjöl innehöl råg osv. Men bedrog mej  :'(
Är enda skansen att mala eget eller?

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Mjöl
« Svar #1 skrivet: 15 aug-11 kl 19:12 »
Jag har börjat att undvika citronsyra det innebär även askorbinsyra och 330 för det är "samma" sak  ;)
Men när jag börjar läsa innehållsförteckningen på mjöl så innehåller de askorbinsyra, varför i hela fridens namn har de stoppat i det  ???

Men askorbinsyra är väl C-vitamin  ??? Svårt att undvika - eller är det något speciellt med den syntetiska formen?

Det tillsätts mjöl för att förbättra bakegenskaperna. Säger Brödinstitutet.

http://www.brodinstitutet.se/index.asp?page=7&faq_catid=1&faq_id=34#34

Jonte R

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 15 aug-11 kl 19:53 »
Köp mjöl från Saltå eller nån liten lokal kvarn. Då slipper du tillsatser och får dessutom med stor sannolikhet stenmalet mjöl.

Eva-Lisa

• Älskar att drömma
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 15 aug-11 kl 22:47 »
Det är något med den syntetiska framställningen av askorbinsyra som inte kroppen mår riktigt bra av, trodde inte själv på det, men min väninna slutade med det för 1 år sen och det är STOR skillnad kan jag intyga.

Eva-Lisa

• Älskar att drömma
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 15 aug-11 kl 23:54 »
Köp mjöl från Saltå eller nån liten lokal kvarn. Då slipper du tillsatser och får dessutom med stor sannolikhet stenmalet mjöl.

Hittar ingen kvarn i närheten tyvärr, får väl försöka hitta en sädeskvarn istället  >:(

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #5 skrivet: 16 aug-11 kl 06:57 »
Men Saltås produkter brukar finnas i de flesta större matbutikerna.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Eva-Lisa

• Älskar att drömma
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 16 aug-11 kl 13:22 »
Då får jag in i affärerna och leta igen, men kanske bara finns där uppe?
Vissa märken är rätt lokala av sej

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #7 skrivet: 16 aug-11 kl 14:17 »
Men askorbinsyra är väl C-vitamin  ??? Svårt att undvika - eller är det något speciellt med den syntetiska formen?

Det tillsätts mjöl för att förbättra bakegenskaperna. Säger Brödinstitutet.

http://www.brodinstitutet.se/index.asp?page=7&faq_catid=1&faq_id=34#34

Ja, askorbinsyra är C-vitamin vilket ej skall och knappt går att undvika. Har stor inverkan på kroppen på flera sätt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Askorbinsyra
Min bästa ägodel är min vedspis!

Eva-Lisa

• Älskar att drömma
    • Småland
« Svar #8 skrivet: 16 aug-11 kl 23:39 »
Ja, askorbinsyra är C-vitamin vilket ej skall och knappt går att undvika. Har stor inverkan på kroppen på flera sätt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Askorbinsyra

Jag får helt hålla med, har själv läst på idag och inser att jag blivit felinformerad innan. Läste även att citronsyran framställs med hjälp av mögel  :o
men man ska visst vara försiktig med att använda både askorbinsyra och natriumbensoat (E211) för då bildas bensen.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #9 skrivet: 24 aug-11 kl 08:26 »
Då får jag in i affärerna och leta igen, men kanske bara finns där uppe?
Vissa märken är rätt lokala av sej

Nu vet jag inte var i Skåne du bor men, vet att Saltå kvarns produkter finns på många ställen i Skåne.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Suppan

« Svar #10 skrivet: 14 sep-11 kl 18:35 »
Om du vill baka med ett mjöl som inte innehåller askorbinsyra, men ändå vill ha bättre bakegenskaper så kan du tillsätta en nypa nyponskalmjöl (innehåller naturligt C-vitamin). Det har under åtminstone ett halvsekel tillsatts många saker i de kommersiella mjölerna för att förbättra bakbarheten. Allt är inte av ondo, men man vill ju gärna ha möjligheten att välja själv. För ett bra resultat, använd ett vetemjöl med högt proteininnehåll (minst 10,5 - 11%) när du bakar bröd. Knåda degen länge, ca 15 min på låg hastighet och 5 min på hög hastighet (knådar du för hand ska den knådas minst 30 min). Detta gör man för att glutenet ska utvecklas. Degen ska vara elastisk och ej för stum eller torr. Bakar du på råg bör en del av den skållas dagen innan, samt tillsättas rågsurdeg, jäst, mer mjöl och vatten dagen därpå. Sedan får den jäsa/vila/mogna 3-4 timmar innan man tillsätter sista mjölet samt ev. sirap/socker och lite extra jäst innan utbakning. Lycka till!    Suppan
Fetlagd manhaftig kärringjävel med fötterna stadigt i den skånska myllan...

sannah

• -
« Svar #11 skrivet: 27 feb-13 kl 20:01 »
Askorbinsyra tillsätts för att degen ska mogna snabbare, om jag förstått allt rätt, här var en bra förklaring på det:
http://gotlandsbagaren.blogspot.se/2012/02/varfor-tillsatta-askorbinsyra-e300-i.html

Dela detta:

* Inloggade just nu

112 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser