Hej
Jag är fortfarande rätt så ny på det här med att ha höns då jag skaffade mina första för 1½ år sedan då vi flyttade till landet. Jag hade då läst mig till att man skulle undvika trädetaljer i hönshus och försöka få så lite springor som möjligt samt att man skulle måla väggarna. Då vi bara hade ett gammalt skjul att tillgå så tvättade vi väggarna i det. Spacklade igen alla springor mellan träet med vanligt väggspackel och målade invändigt med en vanlig sidenmatt vägfärg i de färger vi tyckte var fina. Men nu när jag har läst runt så ser jag att flera skriver att man ska kalkslamma väggarna eller måla med kalkfärg för att undvika kvalsterangrepp. Jag vet att god hygien är A och O för att man ska undvika kvalster men då vi både har gnagare härute och hönsen får gå som de vill i trädgårn så känns det kanske som de kommer få någon ohyra vid något tillfälle och då undrar jag om vi gjort helt fel och att vi kanske har en bra miljö för kvalster iom att vi bara har vanligt spackel och vanlig väggfärg i hönshuset. Vi målade på ännu ett lager i våras men det kanske inte gör vare sig från eller till?
Ursäkta om jag verkar svamlig men jag har en fråga till. Det är ev. så att vi ska satsa på att mura ett hönshus/litet stall/förråd till hösten. Är ett murat hus lika gynnsam miljö för kvalster och annan ohyra eller kan vi "slappna av" lite mer med ett sådant hus? Jag hade tänkt att vi skulle ha sand på golvet (som vi byter helt 2ggr/år. Räcker det?) med strö ovanpå. Reden tänkte vi bygga av plastbehållare och det enda som kommer vara i trä kommer då vara sittpinnarna som vi kommer måla och byta med jämna mellanrum. Några synpunkter? Hos oss bor 15 höns; 5 stora och 10 dvärgar (Chabo, Ko Shamo och dv.kochin) i ett hönshus på 4 kvm med ca 40 kvm rastgård + fri utegång i trädgården när vi är hemma. Är det ok? Jag hade en kompis mamma som tyckte vi hade det väldigt litet för de stackars djuren och det gjorde mig osäker.
Ännu en gång förlåt för att jag svamlar och hoppas det finns någon av er som orkar svara mig. ^^