Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färger-Bilder Japansk vaktel  (läst 13078 gånger)

Carinami

• Gäst
Färger-Bilder Japansk vaktel
« skrivet: 27 maj-10 kl 22:59 »
!
« Senast ändrad: 07 feb-12 kl 08:56 av Carinami »

Smic

• Sara. Men ibland är det Johan som skriver :)
    • Västergötland
    • Västergården
SV: Färger-Bilder Japansk vaktel
« Svar #1 skrivet: 28 maj-10 kl 11:37 »
Oh my! Rusty var ju döläcker!!!!   :o

Överst vår tupp som är eller liknar Dark British Range och under två av hans hönor som är viltfärgade. Den senare är en lite mörk bild tyvärr. Skall försöka ta fram en bättre.

« Senast ändrad: 28 maj-10 kl 21:50 av Smic »

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2 skrivet: 28 maj-10 kl 20:03 »
KUL! :D Jag måste ut ikväll och ta lite färska fina bilder att posta här! :D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 29 maj-10 kl 07:56 »
Nu har jag fotat lite! =)

Först två Dark British Range (som jag fick veta att de hette igår :D) Tuxedo. Tupp överst, höna underst.
Sedan en MB höna.
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 29 maj-10 kl 07:59 »
Några honungsfärgade ungdjur.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #5 skrivet: 29 maj-10 kl 08:02 »
En utav mina lite äldre hönor - Honung.
Hur snygg får man vara? ::) Sliten och raggig.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #6 skrivet: 29 maj-10 kl 08:06 »
Hon här köpte jag för ett år sedan som en creme. Men jag började fundera på om hon var vit istället, dock så är fjäderdräkten inte vit utan mer beige... Så kanske är creme ändå? Fast... Hon kan inte vara ren "creme" isf. för när jag parar henne med en honungsfärgad tupp får jag fram dark british range tuxedo. Hon ger BARA sådana avkommor korsat med honung. Har ej testat korsat med annan färg.

Sedan så undrar jag över den andra lilla parveln. Vad är den för färg? Är det någon slags creme? Den ser silverfärgad ut i fjäderdräkten sedan så har den i nacken som lite cremefärgat.

mia1977

• Småland
« Svar #7 skrivet: 28 jun-12 kl 11:18 »
Kan man könsbestämma de Créme färgade på annat sätt än "skum-metoden"?
Jag har två 4½ vackors hemma, som är fullt fjädrade nu.

tinaw

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 28 jun-12 kl 15:48 »
Nix, det är skummetoden som gäller för creme.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #9 skrivet: 29 jun-12 kl 10:27 »
Nix, det är skummetoden som gäller för creme.
Joho! :)
Det finns flera varianter av creme, är det en viltfärgad creme går det självklart att könsbestäma via färgen :)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

tinaw

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 29 jun-12 kl 12:33 »
Joho! :)
Det finns flera varianter av creme, är det en viltfärgad creme går det självklart att könsbestäma via färgen :)

Hur ser en viltfärgad creme ut?

mia1977

• Småland
« Svar #11 skrivet: 29 jun-12 kl 12:40 »
Ska se om jag kan fixa fram en bild på mina.
De är helt enfärgade vita/beiga. Är de ens creme då eller är de vita?

mia1977

• Småland
« Svar #12 skrivet: 29 jun-12 kl 18:37 »
(Nu tillbaka till ämnet!)

Är detta vit eller creme? Och går de att könsbestämma utan att använda sig av "skum-metoden"?
Är bild nr 3 en höna eller tupp (4½ vecka gammal)? :-[ :-[

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #13 skrivet: 29 jun-12 kl 19:55 »
(Nu tillbaka till ämnet!)

Är detta vit eller creme? Och går de att könsbestämma utan att använda sig av "skum-metoden"?
Är bild nr 3 en höna eller tupp (4½ vecka gammal)? :-[ :-[
Inte vita i alla fall, men WOW så vackra!!! Vill ha <3 <3 <3  ;D  ;D

EDIT: Nu har tydligen moderator tagit bort alla tjafs inlägg här. Men jag står fortfarande för det jag skrev.
« Senast ändrad: 29 jun-12 kl 22:05 av Strands Gård »
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.

mia1977

• Småland
« Svar #14 skrivet: 29 jun-12 kl 20:40 »
Tack! Eller hur man nu säger  :-[ Visst är de vackra!!!

OK, så inte vita alltså. Betyder det att de är creme eller finns det annat att välja på?

Ni får ursäkta alla frågor, men dessa 6 skönheter är "mina första nånsin vaktlar"!

PS Tuppen på bild tre har jag nyss könsbestämt med skum-metoden! Provade de andra 3 jag är osäker på men det kom inget skum, men så är de ju kanske inte könsmogna än?!? DS

tinaw

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 29 jun-12 kl 21:01 »
Bild tre är en tupp, de andra kan man nog inte se eftersom de inte har någon färg på bröstet. Jag tror att de andra är nån sorts silver, men jag är urusel på färger som inte är "de vanliga", så det kan mycket väl vara creme. Jag har en höna som är vit, utan några mönster (som dina har, jättefint!), men liksom mer beige än vit... Vet inte vad man kallar den färgen heller. Smutsvit?  ;)

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum

mia1977

• Småland
« Svar #18 skrivet: 30 jun-13 kl 20:57 »
Har lagt in annons om äggförsäljning under "övriga ägg" för den som är sugen  ;)!
« Senast ändrad: 30 jun-13 kl 21:06 av mia1977 »

Dela detta:

* Inloggade just nu

185 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser