Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fyra hönor som bara ruvar  (läst 1420 gånger)

Djuptorp

• Södermanland
fyra hönor som bara ruvar
« skrivet: 02 jun-13 kl 10:00 »
hej jag har åtta hönor, just nu ligger 4 stycken utspridda och ruvar och ruvar... jag vill inte ha kycklingar... känner mig elak när jag tar äggen. jag menar de blir säkert stressade av att jag tar äggen och att det aldrig blir kycklingar ... eller?
ska jag lägga dit "fusk ägg" i plast så kan de ju ligga och ruva hur länge som helst.....
vad ska jag göra?
 ???
tacksam för svar.

peppz

• Västergötland
SV: fyra hönor som bara ruvar
« Svar #1 skrivet: 02 jun-13 kl 13:54 »
nej, fortsätt du att ta äggen om du inte vill ha kycklingar, det sliter på kroppen att ruva med, så du vill inte ha dom ligga på porslinsägg hela sommaren heller. du kan pröva att ta ifrån dom allt som liknar ett rede, men det brukar inte hjälpa...
Själv så stänger jag ut mina höns dagtid och släpper inte in dom förrän till skymmningen.
Men kan dom inte få ruva fram en kyckling var då? 4 nya kan man väl alltid klämma in eller sälja/ge bort :)
Kennel SweetCaileanz

flindra

• -
« Svar #2 skrivet: 02 jun-13 kl 15:14 »
Känns som att det är jättesvårt och mycket jobb med att bryta. Om du har en ruvvillig ras och inte vill att de ruvar så ska du kanske tänka över att byta ras?

Om rasrenhet inte spelar nån roll kan du kanske skaffa avelsägg av någon ras som aldrig ruvar, och så kan du låta dina fyra ruvhönor ruva fram dessa. Sedan om den nya rasen blandas med den ruvvilliga rasen så får du kanske en schysst blandras med lagom ruvvilja.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 02 jun-13 kl 17:14 »
Det finns nog folk som söker ruvhöna med ljus och lykta. Sälj dina hönor och se till att skaffa en ras som inte är lika ruvbenägen .
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Djuptorp

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 02 jun-13 kl 21:15 »
Hej TACK för svaren
Jag är som sagt nybörjare med höns har precis haft dem ett år. skaffade kycklingar som sen visade sig vara fem tuppar och tre hönor... har allt eftersom lyckats hitta fler hönor- tack vare ER hjälp på alternativ. har jag hittat människor som varit beredda att sälja hönor till mig :D.
nu är jag bara rädd för att det blir fler tuppar så därav inga kycklingar.... jag grejar inte det där med avlivning. etc. och hittills har jag inte hittat någon som är villig att ta emot en tupp som lovar att inte slakta den...

så ...hur går det då med fem tuppar? bra faktiskt. de bråkar lite men det blir mer alla mot alla så ingen blir skadad eller att någon av dem blir mobbad. hönorna verkar må bra förra helgen fick jag 8 ägg över en dag. men nu som sagt vill de 4 bara ruva...
rasen jag har är renrasiga japanska dvärgsilkeshöns och  varför jag skaffa den rasen är en annan historia....

men jag ska prova att "tvinga" ut brudarna lite så kanske de glömmer de där...
tack igen

flindra

• -
« Svar #5 skrivet: 03 jun-13 kl 08:05 »
Jag tycker att du har föjande alternativ:

1) Ta reda på en alternativare som kan lära dig slakta (men du skriver att du inte vill slakta)

2) Ge bort överskottstuppar till nån som vill ha kött och kan slakta (men det vill du inte heller)

3) Låt flocken växa och gör ingenting åt överskottstupparna (dåligt alternativ tycker jag)

4) Sälj ruvhönorna och köp istället hönor av någon ras som aldrig ruvar

Jag tycker att alternativ 1 är bäst. Du kan själv ta ansvar som djurägare, och du ser till att dina hönor har lagom mycket uppvaktning. Det är faktiskt för hönornas skull som man tar bort överskottstupparna!

mysk-åsbomamma

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 03 jun-13 kl 08:35 »
Den enklaste lösningen är att låta hönorna ruva fram några kycklingar. om de får 3 ägg var så blir det inte jätte många kycklingar och dessa kan du sälja. Det går även bra att sälja tuppar. (jag sålde 9st förra sommaren,till liv) Sen finns det väll ingen som kan garantera att de aldrig kommer slakta tuppen. Den kan bli sjuk, elak eller så efter flera år behöva bytas ut mot en ny pigg tupp....

Annars kan du ju försöka vara där och störa men det är inte lätt att bryta när de väl bestämt sig för att ruva.

O du inte vill slakta så finns det många andra alternativ innan man kommer dit.. Jag har haft ruvliga hönor i 5-6år utan att slakta ngn tupp. Och nej jag har inte 100 tuppar ;)
Nu håller jag på att lära mig för jag vill, men det är inget måste bara för att man har höns.

Lycka till!

Dela detta:

* Inloggade just nu

247 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser