Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nedlusad hägg  (läst 1333 gånger)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
Nedlusad hägg
« skrivet: 16 jun-06 kl 17:49 »
En av våra häggar har blivit totalt insnärjd i ett spindelvävsliknande material där det kryllar av larver. Flera andra häggar har också blivit angripna men inte i sådana mängder. Vad göra?! :-\ (förtvivlad och äcklad :P) Sar

Lisasgården

• lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
Re:Nedlusad hägg
« Svar #1 skrivet: 16 jun-06 kl 17:52 »
Mer om detta otyg finns att läsa på ljugarbänken

http://www.alternativ.nu/yabb/index.php?board=1;action=display;threadid=9943

Bor på en solig gård ute på landet tillsammans med bonde, dotter och massor av husdjur. Hundar, kattor, höns, gotlandsfår, kaniner för produktion. Har jordbruk med inriktning på kött och spannmål. Både KRAV och konventionellt.
www.lisasgardens.blogspot.com
Kaninproducent på Lisasgarden.se

Filip Skräplund

« Svar #2 skrivet: 16 jun-06 kl 18:20 »
Här i Uppland är många häggar helt kalätna nu.
Hugg bara inte i förtvivlan ner träden i tron att dom är döa, löven kommer igen om någon månad.
Det är ett exempel på hur träd och insekter har anpassat sig till varann under lång tid.
Mer fascinerande än äcklande.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #3 skrivet: 17 jun-06 kl 01:18 »
Tack för era svar, jag får väl hoppas på en riktigt kall vinter som kan ta död på eländet så jag slipper det nästa år (jättetroligt säkert ::) :P)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 17 jun-06 kl 21:58 »
Jag är helt knäckt på de här larverna. Jag har tre nyplanterade (ja, från ifjol i alla fall) äppelträd och ett valnötsträd. På äppelträden finns inte ett enda blad och valnötsträden har några förskrämda nästan helt uppätna blad kvar. Jag hoppas att de kommer igen för jag är inte så sugen på att behöva köpa nya. De flesta ekarna och många askar ikring är också hårt angripna.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #5 skrivet: 19 jun-06 kl 00:14 »
Vårt päron och äppelträd har klarat sig än så länge men jag kommer att vänta med vårt planerade inköp av plommon- och körsbärsträd. Det vore en olycklig start för ett ungt träd att bli smittat. Jag brukar ha mina krukväxter inkilade i en av syrénhäckarna men jag vågar inte flytta dit dom heller då vi har spöklika häggar inkilde i syrénhäcen. Rönnen, syrénerna och alla björkarna har dock klarat sig än så länge "peppar, peppar, ta i trä".

Vad händer om man skulle spruta ner larverna i gräset, börjar de käka där också eller dör de?

orangeblossom

« Svar #6 skrivet: 16 feb-07 kl 20:56 »
Om man är ute i tid när häggspinnmalen börjar invadera träden och innan det har hunnit bli så mycket, så kan man ta vattenslangen och spruta med så högt tryck man kan (ja, man behöver ju inte ta i så att grenarna ryker ;)) så kan man i alla fall få bort en hel del. Men annars så hämtar träden sig senare. Det ser ju bara så läskigt ut.

Dela detta:

* Inloggade just nu

136 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser