Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Supergott bröd  (läst 2579 gånger)

Blötsnö

• Östergötland
Supergott bröd
« skrivet: 20 jan-13 kl 09:57 »
Tänkte dela med mig av mitt absoluta favoritbröd. Är en del grejer i och tar en stund pga väntetid, men är inte svårt och väl värt sin tid! En hushållsassistent är mycket bra att ha. Svärmor har alltid gjort detta bröd i dubbel sats i en hink för hand, men nu måste axlarna opereras!  :-\
Krosset kan bytas till andra sorter, havrekross är också gott!

På kvällen blanda:

4 dl rågflingor
1,5 dl vetekross
1,5 dl rågkross
3 dl farinsocker(=ett halvt paket)
1 msk salt
9 dl kallt vatten

Rör om och låt stå över natten

På morgonen blanda i:

2 pkt jäst, blanda ut det ordentligt.
Två händer solrosfrön
Två händer krossat linfrö
Rågsikt tills det blir en stadig deg (ingen aning hur mycket, jag bara häller...) Bearbeta väl.

Låt jäsa ca 4 timmar. Bearbeta upp degen och baka ut till två runda limpor, forma till dem så de blir höga. Jäs på plåten ca 20 minuter, om det är svalt inne kan de stå något längre, men överjäs inte.
Gräddas i 175 grader en timme. Pensla med vatten och lägg dem på ett galler insvepta i en bakduk.
Jag delar varje limpa i två halvor när de svalnat.
Lycka till!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Supergott bröd
« Svar #1 skrivet: 20 jan-13 kl 10:10 »
Det låter gott och sött. När du skriver händer som mått menar du då en knuten eller en öppen hand? Har nog bara hört näve innan och då brukar det vara knuten.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Blötsnö

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 20 jan-13 kl 10:27 »
Jag häller i en ganska öppen hand. Jag var tvungen att göra en provmätning nu. Två händer blev nästan en dl. Men ibland är paketet nästan slut och då åker resten i också, eller så har jag missat att köpa hem och det blir lite mindre. Gott brukar det alltid bli ändå.  ;D

TheoA

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 20 jan-13 kl 10:58 »
När du skriver kross, är det typ havregryn eller är det sånt som jag kallar kross, alltså det vi ger till hönsen? :)
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

Blötsnö

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 20 jan-13 kl 11:00 »
Nej inte gryn, kross är mer bitigt, som till hönsen, även om jag ger hönsen hel säd ;)

KjellX

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 20 jan-13 kl 11:49 »
Blir det inte väldigt sött? 3dl socker verkar mycket?

Blötsnö

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 20 jan-13 kl 12:19 »
Jag tycker inte att det smakar sött, det är ju till två stora limpor. Om man bakar med sirap blir samma mängd betydligt sötare tycker jag. Men testa gärna och återkom med resultatet!

tummelina

• -
« Svar #7 skrivet: 04 jun-13 kl 15:21 »
Nu var det ett tag sen , men: farinsockret, är det den klibbiga varianten eller strövarianten?

Blötsnö

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 04 jun-13 kl 19:49 »
Klibbiga varianten har jag övergått till, se har jag funderat på om det är nödvändigt med så mycket socker och det går i alla fall lika bra med 2,5 dl  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

126 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser