Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad gör tuppen med kycklingarna?  (läst 1022 gånger)

Långstrump

• Södermanland
Vad gör tuppen med kycklingarna?
« skrivet: 09 jun-13 kl 10:23 »
Vi har nyligen kommit hem med en 3månaderstupp och 5 stycken 1-2veckogamla kycklingar. På dagarna bor kycklingarna i sin bur ute i hönshuset och får ta en liten runda i hönshuset och på natten tar vi in dom i huset.

Tuppen som detta handlar om har iallafall börjat lägga sig på burtaket till kycklingarna och hade han varit en höna hade det sett ut som att han ruvade dom. När jag släppte ut ena kycklingen på golvet idag var han fram och tittade och la sig sedan på buren igen. Så han verkar inte vara aggressiv. Han ligger där på taket och när man kommer in så flyttar han sig lite och så fort man går lägger han sig igen. Vad gör han? Någon som känner igen detta beteende? De kommer från samma hem innan de kom till oss och vi har bara haft dem sedan går.

sonja på slätten

• Halland
SV: Vad gör tuppen med kycklingarna?
« Svar #1 skrivet: 09 jun-13 kl 12:39 »
Jag tror att han "bildar flock"  med kycklingarna.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Långstrump

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 09 jun-13 kl 13:02 »
Jag tror att han "bildar flock"  med kycklingarna.
Hoppas det! :D Idag när vi hade dom ute i huset pickade han lite på ett par stycken. Inte picka som i att hacka utan ganska snälla tag. (?) Vad är detta?

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 09 jun-13 kl 13:46 »
Låter som en duktig "pappa" till kycklingarna. Troligen fostrar han dem bara. Var glad åt den tuppen som visar faderskänslor och flockledar-beteende trots att han är så ung. :)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Långstrump

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 09 jun-13 kl 16:03 »
Låter som en duktig "pappa" till kycklingarna. Troligen fostrar han dem bara. Var glad åt den tuppen som visar faderskänslor och flockledar-beteende trots att han är så ung. :)
Ja, det känns jättekul! Tack för svaren! Just nu verkar tyvärr en av kycklingarna alldeles svag. Vet inte vad felet är, de andra kycklingarna skuttar omkring, äter, dricker och bajsar men den här lilla ligger bara. Tidigare försökte hon iallafall krypa in under sina kompisar och hålla lite kontakt med dom. du är det mest bara tyst. Jag har precis fått i henne lite vatten med hjälp av spruta så nu kommer det iallafall ett litet pip då ch då här inne i tröjan som hon ligger i. Vad ska jag göra? Dör hon?

MrsB

• Småland
« Svar #5 skrivet: 09 jun-13 kl 17:18 »
Nu kommer jag med en dum fråga men du har väl värmelampa eller värmetak till kycklingarna. Är de bara 1 till 2 veckor måste de ha mycket värme. Mina som är 1 vecka är bara ute från värmetaket när de äter eller dricker. Sedan måste de ha värme hela tiden. Hoppas att du inte tar illa upp men när du säger att de är lösa i hönshuset så hoppas jag att det inte är några längre stunder.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #6 skrivet: 09 jun-13 kl 17:28 »
Det är tyvärr rätt vanligt att en del kycklingar dör. Inte mycket man kan göra. Men ibland vänder det. Jag stod över min kycklingbur igår och konstaterade att en kyckling var eländig. Tänkte att jag skulle hitta den död i morse men då var alla pigga... Jag kunde inte ens urskilja vilken det var som varit dålig. Så sätt den med syskonen och avvakta. Tråkigt om den dör men så är livet. Då finns bara den klena trösten att det är de starka kycklingarna som överlever... Precis som det ska vara i naturen.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Långstrump

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 09 jun-13 kl 17:36 »
Nu kommer jag med en dum fråga men du har väl värmelampa eller värmetak till kycklingarna. Är de bara 1 till 2 veckor måste de ha mycket värme. Mina som är 1 vecka är bara ute från värmetaket när de äter eller dricker. Sedan måste de ha värme hela tiden. Hoppas att du inte tar illa upp men när du säger att de är lösa i hönshuset så hoppas jag att det inte är några längre stunder.
Nej, de har en lampa i hönshuset som de är under men då och då öppnar vi buren s de får gå runt med de andra hönsen.

Långstrump

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 09 jun-13 kl 17:37 »
Det är tyvärr rätt vanligt att en del kycklingar dör. Inte mycket man kan göra. Men ibland vänder det. Jag stod över min kycklingbur igår och konstaterade att en kyckling var eländig. Tänkte att jag skulle hitta den död i morse men då var alla pigga... Jag kunde inte ens urskilja vilken det var som varit dålig. Så sätt den med syskonen och avvakta. Tråkigt om den dör men så är livet. Då finns bara den klena trösten att det är de starka kycklingarna som överlever... Precis som det ska vara i naturen.

Ja, det är väl så tyvärr! Vi får se vad som händer under natten!

Dela detta:

* Inloggade just nu

216 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser