Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Massor med ruvarfrågor  (läst 1201 gånger)

Blötsnö

• Östergötland
Massor med ruvarfrågor
« skrivet: 09 jun-13 kl 22:26 »
Doris har lagt sig platt som en pannkaka idag. Jag har fyra hönor och två tuppar (Hedemora). De har ett rymligt hönshus, sju kvadrat, och två värpreden på väggen som varit lika populära, alla har lagt i båda men helst i det som ett annat ägg för tillfället ligger i. Idag har jag plockat undan fyra nyvärpta ägg under henne, kvar ligger två plastägg. Tänkte samla ägg ett par dagar till så jag kan ge henne 12 att ruva fram. Hur ska jag göra när hon väl får dem? Ska jag haka av redet (sitter med krok så det är lätt) och ställa ner på golvet och bura in med kompostgaller under bajsbrädan där jag planerat att ha möjlighet till det, så att de andra inte kan komma in och tjuvvärpa fler hos henne? Eller ska jag låte redet sitta kvar på väggen så jag inte stör henne? Ska jag i så fall bara ha markerade ägg och kolla av dagligen att det inte finns fler och hur lätt är det att komma åt och kolla när hon är SUR? Idag lät hon mig visserligen böka under henne utan att göra mer än klaga ljudligt... Eller ska jag näta för redet så de andra inte kommer in. Ska jag i så fall montera mat och vattenkopp där inne eller öppna upp ibland (och vad säger att hon går ut just när jag öppnar?)
Någon erfaren klok hönsmamma eller hönspappa som kan ge ett gott råd?

skogsbonne

• Värmland
SV: Massor med ruvarfrågor
« Svar #1 skrivet: 09 jun-13 kl 22:54 »
jag sätter alla ruvhönor i kompost häng. 2 kompost galler i ett hörn ger en lagomt stor inhängnad om man har litet hönshus och så slipper man störa henne dagligen

Blötsnö

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 09 jun-13 kl 22:56 »
jag sätter alla ruvhönor i kompost häng. 2 kompost galler i ett hörn ger en lagomt stor inhängnad om man har litet hönshus och så slipper man störa henne dagligen
Det har inte hänt att hon blivit störd av flytten och gett upp?

peppz

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 09 jun-13 kl 22:56 »
Läs lite trådar här så ser du att svaret beror helt på den som svarar...
Många vill bura in, flytta bort, fixa, trixa och trassla.
Det gör jag med-om det behövs.. men om man inte måste så ska man inte krångla till det.
I en sån liten trevlig grupp på en så stor yta så ser jag inga problem med att du låter henne få ligga kvar ostörd.
Dom SKA gå av äggen varje dag för att äta och dricka, men också för att bajsa någon annan stans och det är lättast för hönan att själv få bestämma när det passar. Dessutom behöver hon sandbada och hålla sig ren, äggen tål det och hönan behöver det.

Har du någon som helst anledning att tro att dom inte skulle klara en av de naturligaste sakerna i världen utan att du gör någon form av insats för att hjälpa dom?
Jag hade märkt äggen om jag var du, och plockat bort de gökvärpta allteftersom men i övrig låtit henne klara det här själv så länge allt ser bra ut.

Och annars så funkar det säkert utmärkt att lyfta ner och bura in henne oxå, många gör så med och lyckas bra, även om jag själv inte ser någon mening med det.

Lite beror det på yta och antal... hade du haft 50 djur på samma yta hade jag sagt att du kanske borde stänga undan henne för att hon skulle få lite lugn och ro, men så bra som dom har det nu ter det sig mest som extra besvär både för dig och hönan...
« Senast ändrad: 09 jun-13 kl 23:44 av peppz »
Kennel SweetCaileanz

Blötsnö

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 09 jun-13 kl 22:59 »
Tack för utförligt och mycket klokt svar peppz! Det kändes liksom som rätt i hjärtat...

sonja på slätten

• Halland
« Svar #5 skrivet: 10 jun-13 kl 05:56 »
Men, Pepz,  i det naturliga hönslivet går hönan som vill ruva och lägger sina ägg på ett avskiljt ställe.  Hon är mycket hemlighetsfull om det och gör allt för att ingen annan höna, ägare eller rovdjur,  ska upptäcka vad hon har för sig.  Detta är svårt att åstadkomma i ett hönshus,  därför får man ofta hjälpa "naturen på traven"
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Blötsnö

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 10 jun-13 kl 07:28 »
Tack Sonja på slätten också. Nu hade hönan klivit av och satt på pinnen när jag kom ut med frukost så jag får väl lite mer betänketid...  Hoppas hon snart blir riktigt sugen igen!

peppz

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 13 jun-13 kl 00:27 »
Men, Pepz,  i det naturliga hönslivet går hönan som vill ruva och lägger sina ägg på ett avskiljt ställe.  Hon är mycket hemlighetsfull om det och gör allt för att ingen annan höna, ägare eller rovdjur,  ska upptäcka vad hon har för sig.  Detta är svårt att åstadkomma i ett hönshus,  därför får man ofta hjälpa "naturen på traven"

Jag gillar hur du tänker, det stämmer rätt bra överrens med djurskyddskravets filosofi om att vi ska skapa förutsättningar för djuren att utöva sitt naturliga beteende dessutom...
Men då får man erbjuda en sån plats när hönan värper,  När hon väl lagt sig gör man ingen nytta med att börja flytta på eller bråka med.. snarare tvärt om...

Men jag anser ändå att vi givit dom just den möjligheten när vi ger hönsen reden att värpa i, det är ju där både vi och hönorna vill ha äggen.
iof ligger dom inte så avskiljt som vilda fåglar skulle välja att göra i naturen, men det är heller inte nödvändigt då de är tama och vana med både människor och att leva intimt inpå sin familjegrupp...
Om hon nu lagt sig så är ju iaf hönan tillfreds med rådande förhållanden :)
Kennel SweetCaileanz

skogsbonne

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 13 jun-13 kl 13:07 »
jag flyttade bara redet  1 m och det brydde hon sig inte om och jag vill inte hålla på och leta efter nya ägg med risk att det blivit kladd av trasiga ägg och att dom lägger sig i ett annat rede för de gör hon

Väderhatt

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 13 jun-13 kl 13:46 »
I en sån liten trevlig grupp på en så stor yta så ser jag inga problem med att du låter henne få ligga kvar ostörd.

Det beror nog mycket på gruppen. Min är ju nu mycket liten (tre höns), de har stor rastgård runt huset att röra sig i, de är snälla mot varandra... Men den ena har försökt lägga sig för att ruva under en vecka i favoritredet, och resultatet är att ALLA SKA IN. Det spelar ingen roll att hon protesterar vilt, och redet är för litet för två, så ruvhönan blir utputtad under timmarna de andra två vill värpa. Det betyder att hon har gett upp varje dag. Nu fick hon ett galler som stänger de andra ute, och äntligen ligger hon kvar.

Krångligare var det även förra gången när två ruvade samtidigt. Dom kunde inte hålla koll på vart "deras" rede var, dom gick och la sig i varandras reden och plötsligt låg dom två i ett och ett rede var utan höna... Då burade jag också av dom så att dom inte skulle råka överge sina ägg av misstag.

Jag skulle säga att man gärna kan prova att ha ruvhönan kvar i öppet rede, men vara beredd på ( = ha plats och förutsättningar ) att gallra in henne om man märker att det behövs.

(Även jag kunde flytta redena med höna + ägg i utan att de blev störda, när de väl lagt sig.)

Blötsnö

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 13 jun-13 kl 18:54 »
Tack alla för era svar! Alltid skönt att höra från folk med erfarenhet. Hoppas hon blir sugen på att lägga sig snart igen nu!

peppz

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 14 jun-13 kl 20:02 »
Det beror nog mycket på gruppen. Min är ju nu mycket liten (tre höns), de har stor rastgård runt huset att röra sig i, de är snälla mot varandra... Men den ena har försökt lägga sig för att ruva under en vecka i favoritredet, och resultatet är att ALLA SKA IN. Det spelar ingen roll att hon protesterar vilt, och redet är för litet för två, så ruvhönan blir utputtad under timmarna de andra två vill värpa. Det betyder att hon har gett upp varje dag. Nu fick hon ett galler som stänger de andra ute, och äntligen ligger hon kvar.

Krångligare var det även förra gången när två ruvade samtidigt. Dom kunde inte hålla koll på vart "deras" rede var, dom gick och la sig i varandras reden och plötsligt låg dom två i ett och ett rede var utan höna... Då burade jag också av dom så att dom inte skulle råka överge sina ägg av misstag.

Jag skulle säga att man gärna kan prova att ha ruvhönan kvar i öppet rede, men vara beredd på ( = ha plats och förutsättningar ) att gallra in henne om man märker att det behövs.

(Även jag kunde flytta redena med höna + ägg i utan att de blev störda, när de väl lagt sig.)

Låter som att du har alldeles för små reden.
Kennel SweetCaileanz

Dela detta:

* Inloggade just nu

226 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser