Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tomater  (läst 1847 gånger)

sallyomolly

• Gäst
Tomater
« skrivet: 23 maj-08 kl 17:23 »
Hade så fina tomater förra året, körsbärstomater som växte som ogräs och massor med små tomater på. I år hittade jag inte några utan de som ska tjuvas skott på så jag köpte busktomatfrö. När jag börjar vattna i växthuset kommer frösådda skott upp från tomaterna från förra året...hur lik ursprungsplantan kan de vara? Hade buskisar också i krukor på andra sidan i växthuset, kan de korsats med dem?

anette i bugared

• -
SV: Tomater
« Svar #1 skrivet: 23 maj-08 kl 18:15 »
Det troliga är att de inte korsats, men säker kan man förstås inte vara. Min erfarenhet är i alla fall att det sällan blir korsningar av tomater när de växer sås om du beskriver.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Vitis

• Skåne
SV: Tomater
« Svar #2 skrivet: 23 maj-08 kl 20:44 »
Tomater korsar sig inte så mycket, tom. ganska sällan eftersom själva blomman är ganska sluten och oftast befrukar sig själv. Däremot så är många tomatsorter F1-hybrider, då blir inte avkomman likadan som moderplantan ändå. Såna fröer måste skapas på nytt för varje generation genom att korsa "mor & far" manuellt för att skapa den önska avkomman.

Om plantorna ser OK ut, och du har plats, så tycker jag definitivt att du ska prova att odla vidare, kanske blir det samma som förra året, kanske blir det nåt annat bra ... eller så blir det bara ett roligt experiment.

Dela detta:

* Inloggade just nu

99 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser