Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nyfödd killing - hjälp!  (läst 2785 gånger)

Getabockens

• Västergötland
Nyfödd killing - hjälp!
« skrivet: 23 maj-13 kl 13:11 »
I natt har en av våra dvärggetter fått en underbar liten killing! Han är pigg och mår bra.

Mamman däremot har svårt att stå upp. Jag hjälper henne upp ibland så den lille kan dia, men det märks att hon inte gillar det. Hon ställer sig själv oxå ibland, korta stunder, så jag tror att han än så länge fått vad han behöver. Men varför kan hon inte stå?

Killingen hittades i morse, ca 6.30, och var då redan torr. Jag tänkte att kanske var dom till på väg, eller efterbörden, men inget har kommit. Hon är fortfarande lite svullen och röd bak, men blöder inte. Det verkar främst vara bak hon har jobbigt att stå.

Hon äter med god aptit, och är pigg i övrigt. Hon pratar även med den lille och slickar och myser med honom.

Några idéer?

Tack!

Eva o Getterna

• Uppland
SV: Nyfödd killing - hjälp!
« Svar #1 skrivet: 24 maj-13 kl 07:25 »
Hur går det? Ring veterinär ( eller hur det nu stavas). Är dålig på sjukproblem så jag tänker inte ha en åsikt.
De ska inte ha problem att stå.
Håller tummarna att allt går bra
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Getabockens

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 24 maj-13 kl 08:35 »
Killingen mår fortfarande bra, är som en studsboll runt mamma... :)

Mamman äter, dricker och är pigg, men står fortfarande endast korta stunder så han får dia.

Pratat med flera veterinärer som rekommenderats för getter, kalkbrist verkar vara vad alla tror. Så nu får hon kalkbehandling. En i går kväll, en nu på morgonen. Fortsätter ikväll.

Har hört att både får och kor kan råka ut för detta, och brorsans tacka reste signupp efter ca 4 behandlingar, så jag ser positivt på det hela än så länge!

Hon tar fortfarande väl hand om sin lille, se är så mysiga och söta ihop nör de gosar, så hon har inte tagit avstånd pga sitt tillstånd iaf.

Rapporterar när jag vet mer!

Getabockens

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 24 maj-13 kl 08:38 »
Ps. Lite coolt också... Jag har läst om detta med bäckenbanden och känt som en tok sista tiden. I onsdags kväll kunde jag inte känna de och tänkte att 'är det så här det är när det är dags?' Och det var det ju... Och på grund av det kollade vi henne extra. Fantastisk att det verkligen gick att känna!!

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 24 maj-13 kl 09:28 »
Hoppas det funkar. Ska lära mej det där. Jobbigt när man räknat fel och möter små killingar i boxen helt ovetandes att det var dax.

Getabockens

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 25 maj-13 kl 19:20 »
Nu har vi gett kalklösning 4 gånger. Redan efter första gången kunde vi se en förbättring och nu reser hon sig upp rätt lätt. Det är ju inte så hon hoppar och skuttar ännu, men helt klart på rätt väg! Så gott att det löste sig!

Janne på Näset

• -
« Svar #6 skrivet: 26 maj-13 kl 11:00 »
Skönt att höra. Förutom kalk brukar jag ge B-vitamin och selenE om någon get haft svårighet att komma på benen efter att ha fött killingar.

Getabockens

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 27 maj-13 kl 10:00 »
Tack för tipset Janne!

Är det något du har hemma, eller injektion som du behöver veterinär för?

Om du har det hemma, vilken sort är det du ger? Jag tycker det är svårt att hitta alla tillskotten de behöver...

Janne på Näset

• -
« Svar #8 skrivet: 28 maj-13 kl 17:25 »
Det finns på Granngården eller på apoteket så det är lätt att handla hem  :).

Smajsan

• -
« Svar #9 skrivet: 28 maj-13 kl 23:29 »
Hur har det gått?
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Getabockens

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 30 maj-13 kl 07:04 »
Peppar, peppar... Men det verkar ha gått bra!! Både mamma och son mår bra, även om hon fortfarande går lite stelt med bakbenen.

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 31 maj-13 kl 10:31 »
skönt att höra att det verkar bli bra.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #12 skrivet: 01 jun-13 kl 06:08 »
Gott att mamma get mår bättre nu! De här besvären förekommer rätt ofta på mjölkkor, och kallas då för kalvningsförlamning, behandlas med samma typ av kalkpreparat. Ofta är det högmjölkande kor som drabbas av kalkbristen (i kombination med för litet kalkintag i utfodringen), är din get månne en högmjölkare?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

145 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser