Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blad istället för folie?  (läst 2409 gånger)

Om_Kring

• Gäst
Blad istället för folie?
« skrivet: 30 jan-07 kl 17:33 »
Jag såg för inte så längesedan en överlevnadsdokumentär från något tropiskt område, och där använde dom blad när fisken tilllagades i elden.
Är detta möjligt i vårt kalla land också?
Eller låt mig såga så här vilken storbladig grönska behöver jag odla för att slippa folie till min fisklagning i framtiden  ???
Vore ytterst tacksam om någon har någon idé  ;D

Vitis

• Skåne
Re:Blad istället för folie?
« Svar #1 skrivet: 30 jan-07 kl 17:38 »
Jag har sett många varianter där man använder bananblad för att göra "foliepaket" att grilla/baka/ångkoka ... men bananer är inte så ekonomiska att odla i Sverige.

Tänker på kåldolmar ... hmm ... kanske kan man använda stora kålblad. Eller rabarber ... mangold ger stora fina blad men dom är väldigt sköra och håller nog inte.

poze

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 30 jan-07 kl 19:14 »
tja.. skulle man inte kunna använda en fiskgryta och ställa in i ugnen.. får la samnma effekt med den som med folie om du trycker fisken full i saker ?! funkar la på eld med
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

annika

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 30 jan-07 kl 22:15 »
eller gõra ett paket av nãver i en kokgrop

Om_Kring

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 31 jan-07 kl 18:27 »
Vitis
Ja bananblad borde vara super då dom är relativt stora.
Länk till en bild på ett bananträd.
Hur pass oekonomiskt kan det bli?
Se mig som en kaktus ägare när/om du svarar.

poze
Jo en fiskgryta går väldigt fint inomhus, men ska man vandra en längre sträcka så känns det som en onödig tyngd... tycker iaf jag.

annika
Om jag inte tänker helt fel nu så måste jag ta färskt näver för att det inte ska börja brinna på en gång vilket är väldigt onödigt (ur trädets synvinkel). Fast jag tänker mest på björk när jag hör "ordet" näver. Fast det kan i och för sig finnas något träd som har en så pass tuff näver att den går att använda.

Alba

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 31 jan-07 kl 19:07 »
De yttre bladen på Savoykål kanske, de är inte lika styva som andra kålblad utan lite böjligare. Rabarber, som sagt. Problemet är ju att förutom hållbarhet mot hetta ska de även vara ganska böjliga och sega...

Praktiskt att ha bananplantor som "ogräs" i det läget!

Du får anlägga ditt eget tropiska växthus hemma för att få bananerna att trivas ;D!

/ Alba
« Senast ändrad: 31 jan-07 kl 19:07 av Alba »
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

SarLa

• Stundtals kreativ, känslomagnet.
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 01 feb-07 kl 18:36 »
Citera

Ja bananblad borde vara super då dom är relativt stora.
Länk till en bild på ett bananträd.

vad är det för lila på bilden
kanske är det så att mina trötta ögon inte riktigt hänger med men jag får inte ihop det alls  :-[

och självklart är jag nyfiken   ;D
Irrationellt tänkande, Stundtals kreativ konstnärssjäl. Koffeinist med svaga njurar o flackande blick

Alba

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 05 feb-07 kl 18:14 »
vad är det för lila på bilden
kanske är det så att mina trötta ögon inte riktigt hänger med men jag får inte ihop det alls  :-[
och självklart är jag nyfiken   ;D

Det lila är bananens blomma! Tydligen är det du ser på bilden en steril hanblomma, medans honblommorna som är mindre och sitter längre upp på stammen blir bananerna.

Intressant! Jag visste inte att även blomman är en delikatess i de länder där bananen växer. Kolla här t ex: http://www.asiafood.org/glossary_1.cfm?alpha=B&wordid=3219&startno=1&endno=25

Lite som squashblomman, honan har fruktämnet och hanen är steril- även den är ju en delikatess.

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Dela detta:

* Inloggade just nu

145 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser