Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ankor och höner ihop?  (läst 961 gånger)

spånbiten

Ankor och höner ihop?
« skrivet: 12 jun-13 kl 22:06 »
Hej! Min fråga är om man kan ha ankor och höner tillsammans om man inte har någon tupp eller drake och i så fall vilken ras? Och behöver man någon balja eller damm som ankorna kan bada i, kan hönerna i så fall drunkna i den? Undrar också vart ankorna eller hur dom sover på natten? Väldigt tacksam för svar:)

Vilkhyttan

• Östergötland
SV: Ankor och höner ihop?
« Svar #1 skrivet: 12 jun-13 kl 22:22 »
Jag har haft dem ihop, Ankorna behöver bada men det är ingen fara för hönsen, dock ska man tänka på att på vinterna ha det så det är lätt att hålla rent, ankorna slabbar mycket och hönorna vill inte ha blött och smutsigt så det måste gå att hålla efter.  Annars bryr de sig inte så mycket om varandra  ;D de har sina hörn liksom, hönorna sitter på pinnen och ankorna har ett par däck fylda med ströpå golvet i ett eget hörn och det har funkat.

spånbiten

« Svar #2 skrivet: 12 jun-13 kl 23:10 »
Har två till frågor, vilken temperatur klarar myskankor utan värmelampa och kan tamankor flyga?:)

Bullerybo

• Närke
« Svar #3 skrivet: 12 jun-13 kl 23:11 »
Jag hade mina ankor och hönor i varsitt hus med gemensam rastgård. Men ankorna flyttade in hos hönsen efter ett tag för de gillade deras hus bättre. Tolkar det som att de trivs bra ihop.

Vilkhyttan

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 13 jun-13 kl 08:32 »
Hur menar du utan värmelampa? Jag har iof vanliga ankor men de har ingen tillskottsvärme alls på vintern, ällingar vill nog ha det upp till 6 veckor iaf, Flygförmågan skiljer sig på ras, mina flyger inte men tror att Myskisarna flyger iaf en del (våra vi hade en gång i tiden gjorde det iaf en bit)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 13 jun-13 kl 09:19 »
Om man vill göra livet enkelt för sig så har man ankor och höns i separata boenden inne. Att dom sedan kan dela trädgård/gårdsplan ute är inget problem. Har man en mindre rastgård för hönsen skulle jag inte rekomendera att ha nakor där. Ankor är blötdjur som slabbar och skitar ner obegränsat medan höns mår bäst av torr miljö.

Förövrigt ska man vara medveten om att det enligt lag inte är tillåtet att ha höns och ankor ihop. Smittskyddskäl ligger bakom den regeln. Så även om många hobbyhönsägare har ankor och höns ihop och inte har separata byggnader/hagar så ska man veta att man kan få problem om det kommer en nitisk inspektör...
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

251 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser