Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Järn i vattnet- problem med tvättning  (läst 9406 gånger)

Cordula

• Närke
Järn i vattnet- problem med tvättning
« skrivet: 01 jan-05 kl 19:43 »
Hej,
jag har ett problem med vårat vatten och hoppas att kunna få lite hjälp av Er. Det är så att vi har jättemycket järn i vattnet så att alla ljusa klänningar får fläckar som är röd-bruna. Vad kan jag göra emot det?
Tacksam att få råd! Cordula ???

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
Re:Järn i vattnet- problem med tvättning
« Svar #1 skrivet: 01 jan-05 kl 23:06 »
Grumme blek och fläckmedel har hjälp hos mig, men det fräter på ull och siden. Det består av natriumperkarborat så resterna i avloppet är inte farliga.

Men den stora förbättringen fick jag när jag lät slamsuga och renspola min (grävda) brunn, jag trodde järnet kom från grundvattnet, men det var tydligen sedimenten i bottnen som gjorde att det färgade så mycket.

manna

• -
« Svar #2 skrivet: 02 jan-05 kl 16:59 »
Det kan vara idé att kolla rören från brunnen oxå. Om de är gamla järnrör, så blir man inte av med rosten så himla lätt. Byt ut till plast i stället.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Cordula

• Närke
« Svar #3 skrivet: 17 jan-05 kl 18:19 »
Då måste det väl vara brunnen själv, vattenledning finns inte. Tack för råd! Vi får se om vi kan rengöra den... Cordula

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #4 skrivet: 13 feb-05 kl 20:47 »
jag har också mycket järn i mitt vatten, har dock aldrig problem med fläckar men däremot är mina vita kläder aldrig vita utan mer åt det beiga hållet. Har testat det mesta, men har väl så gott som accepterat att undvika vita kläder (eller nöja mig med beiga.. ;))
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Haddock

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 15 mar-07 kl 12:48 »
Hej

Prova att lufta vattnet först. Hur det skall göras smidigast vet jag inte, men antingen pumpas vattnet runt eller så pumpas luft ner. Detta hjälper också om det är mangan i vattnet (ser ut som rost, men är svart istället för brunt).

Jag hade funderingar på ett projekt med en stenfylld tunna en gång. En vanlig tunna fylld med hyfsat stort grus (16-32 på fackspråk) som man låter vattnet rinna igenom borde ge tillräckligt med luft som kan förena sig med metallen och tillräckligt med yta där utfällningarna kan fastna.

Vattendoktorn fd

• Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
« Svar #6 skrivet: 15 mar-07 kl 23:47 »
Hej

Prova att lufta vattnet först. Hur det skall göras smidigast vet jag inte, men antingen pumpas vattnet runt eller så pumpas luft ner. Detta hjälper också om det är mangan i vattnet (ser ut som rost, men är svart istället för brunt).

Jag hade funderingar på ett projekt med en stenfylld tunna en gång. En vanlig tunna fylld med hyfsat stort grus (16-32 på fackspråk) som man låter vattnet rinna igenom borde ge tillräckligt med luft som kan förena sig med metallen och tillräckligt med yta där utfällningarna kan fastna.

Järn i vatten av den omfattning du beskriver är varken lätt eller billigt att åtgärda.
Det första du bör göra är att rensa botten, ev byta grus om sådan finns i botten på brunnen, därefter omsätta vattnet mycket under 1-2 veckor kontinuerligt om vattnet räcker till.
Är brunnen stensatt, eller har den betonggringar. Vad jag förstått är brunnen inte borrad.
Skulle vilja se ett analysresultat bakt-fys-kem efter ovannämnda förslag. det kostar en slant, men är värt varje spänn. Lockas inte av vattenreningsföretags gratis analyser, utan låt ett ackrediterat företag utföra den. Kommunen vet säkert.
Jag har hållt på med vattenrening sedan-82.

Hälsningar Leif

Dela detta:

* Inloggade just nu

292 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser