Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lite nybörjarfrågor om 3-veckors kyckling  (läst 1185 gånger)

Budeia

Lite nybörjarfrågor om 3-veckors kyckling
« skrivet: 24 jun-13 kl 21:41 »
Hej. Har snokat runt här på alternativ några månader nu, och tänkte göra mig hörd för första gången - det verkar finnas många med vettig kunskap här!

Jag har ansvar för lite ankor och höns nu över sommaren, och tänkte höra hur jag bör göra med en kyckling. Det är fem ällingar på 3v, och så en jämngammal kyckling - dom går ihop. Vuxna hönor i en gård och så vuxna ankor i en. Ällingarna klarar sig fint i sitt lilla hus ute på natten, men kycklingen har jag än så länge haft i en låda inne i köket när det börjar bli kyligt framåt kvällen.

Nu till mina frågor: när kan jag låta kycklingen vara ute på natten, och när kan jag släppa den med de vuxna hönsen (8st + en ungtupp)? Det känns onödigt stressande för den att vara helt ensam halva dygnet..

Såväl "bebis"huset som hönsgården är oisolerade, och dessvärre har jag ingen möjlighet att installera värmelampa (lampan finns men blir krångligt att dra el ut dit).

Tips och tankar mottages gärna! Som sagt är detta enbart över sommaren, så att isolera hönshuset etc är inte aktuellt, då får den hellre sova med mig här inne resten av säsongen :)

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
SV: Lite nybörjarfrågor om 3-veckors kyckling
« Svar #1 skrivet: 26 jun-13 kl 12:24 »
Är kycklingen moderlös eller är någon av hönsen mamma? Om den har en mamma att värma sig under så bör den få fortsätta med det och inte separeras.
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

Budeia

« Svar #2 skrivet: 27 jun-13 kl 21:43 »
Den är moderslös, därav mitt lilla dilemma.. Och den är ju ensam kyckling också, resten är ällingar. Funderat på att stängsla in en liten del av hönshuset och ha värmelampa + kyckling där, men hur gammal bör den vara för att man ska göra så?

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 27 jun-13 kl 22:08 »
på en gång!
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

sonja på slätten

• Halland
« Svar #4 skrivet: 28 jun-13 kl 07:15 »
Inta riktigt snällt att försätta en "avbytare"  i denna situation, tycker jag.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser