Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Målarsoda?  (läst 1800 gånger)

GAVIA ARCTICA

• Love me - love my animals
    • Jämtland
Målarsoda?
« skrivet: 13 jul-13 kl 15:58 »
Tänkte måla om min veranda. Den är vitmålad av tidigare ägare, så jag vet inte vad det är för typ av  färg dom har använt. Vad ska jag använda när jag ska tvätta innan målning? Funkar det med såpa och vatten eller måste jag köpa målarsoda (eller vad det nu kan heta)?

Hälsningar
ARCTICA

malarmaster

• Småland
SV: Målarsoda?
« Svar #1 skrivet: 13 jul-13 kl 17:07 »
det bästa är en fasadtvättmedel,anledning är att det oftast finns alg o mögelsporer som behöver desinficeras.
finns de kvar under den nya färgen kommer de så småningom att växa igenom.detta i synnerhet om du använder vattenbaserade produkter.
såpa,diskmedel m.m som går alldeles utmärkt att rengöra med lämnar dessvärre tensider kvar på ytan trots noggrann sköljning och kan reagera med den nya färgen o ge dålig vidhäftning.
då jag inte vet vad du skall måla med för färgtyp eller vad det är målat med innan (måste kollas) är det svårt att ge ett allmänt råd.
det enklaste är ett fasadtvättmedel eller som förr,ammoniak.kräver dock riklig sköljning men dödar garanterat alla sporer.
jag rekommenderar vidare en traditionell linoljefärg till trä som målas runt om.alternativ är en alkydoljefärg.
undvik moderna vattenbaserade plastfärger då de i långa loppet orsakar röta.
att de numera i färghandeln också kallas "oljefärg" skall man ta med en nypa salt.
står det akrylat eller akryl med i innehållsförteckningen,undvik produkten.
men som skrivits,man måste veta vad som är påmålat innan,är det en oljefärg fortsätt med det, plastfärg kan bara övermålas med liknande produkt. ulf

Dela detta:

* Inloggade just nu

169 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser