Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur korkade är dom?  (läst 843 gånger)

joelkorn

• Södermanland
hur korkade är dom?
« skrivet: 14 jul-13 kl 20:50 »
Hej. har för någon vecka sedan byggt en ny bur till våra vaktlar inne i nya hönshuset.
Buren är i 4 våningar med ca 1 kvm på varje plan. Dessa är sammanlänkade av en "stege" (en planka med små ribbor skruvade på, sitter med ca 3 cm mellanrum)

det finns vatten på nästan alla våningar, mat på 2 och snäckskal på 1 våning. På botten våningen finns en lucka så dom ska kunna gå ut.

MEN, dom verkar inte alls fatta konceptet med att tex. gå tillbaka upp eller gå ner en våning för att hitta mat/snäckskal.
Jag vet att dom kan gå både upp och ner. För jag har testat att lyfta ner några, alternativt upp.
Har dom generellt ett dåligt lokalsinne? eller är det bara mina som är korkade?

Det gick så långt denna vecka när vi var bortresta, och då hade en djurvakt. att dom tydligen stannat ute. där inga matatomater finns. Vakten berättade att han sett dom ute hela tiden och en dag tyckte lite synd om dom och då kastat in mat. Då blev dom "tokiga" och vräkte i sig.
När jag nu är hemma igen märker jag att ägg produktionen gått ner. Antagligen för dom inte fått i sig det dom behöver.

Någon som stött på likanande problem med burar i våningar??

sunkan_85

• -
SV: hur korkade är dom?
« Svar #1 skrivet: 16 jul-13 kl 14:38 »
dom är nog ganska korkade.

jag byggde ett hyllplan som jag tänkte ha vatten automaten på och maten
men de rörde knappt vattnet och maten där uppe dom tar sig upp dit men
med är nästan som att de glömmer bort att maten står där.

men de går ut och in för att äta hos mig i alla fall.

det bästa du kan göra är att ha mat och vatten på alla våningar.
det är ju ganska bra med fler våningar efter som de har mer kvm att vara på.

Dela detta:

* Inloggade just nu

185 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser