Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  torka frukt  (läst 7817 gånger)

Florina

• Gäst
torka frukt
« skrivet: 28 okt-06 kl 16:00 »
Oh kan någon hjälpa mig hur man torkar skivor med apelsiner,citroner m,m till dekorationer.

tack på förhand :)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Re:torka frukt
« Svar #1 skrivet: 28 okt-06 kl 17:01 »
Min väninna torkade citronskivor på smörpapper i ungnen på 70 grader, som hon sen hade i stora träskålar med rosenknoppar och stjärnanis.

Florina

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 28 okt-06 kl 19:58 »
Tack för tipset! Ska genast prova...

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 22 nov-06 kl 19:04 »
Jag köpte en torkmaskin för några år sedan. Den består av ett antal torkformar (tallrikar) som man fyller med det som skall torkas och sedan staplar ovanpå varrandra. Överst ligger en termostatstyrd fläkt med värmeslinga. Den rymmer otroligt mycket mat om alla tallrikar används. Andra plus är att den är energisnål (jämfört med ugn), lättdiskad och tar liten plats. Jag använder den ofta för att torka kött, fisk, grönsaker och frukt. Suvveränt att ha med sig torkad potatis, morot och kött när man ska ut några dagar i skogen, lätt att bära med sig och enkelt att koka ihop en välsmakande gryta.
Jag torkar in en hel del nu, både för att det förlänger hållbarheten så bra och för att slippa förvara allt i kylskåp och frys.
Kommer inte ihåg vad "torken" kostade i inköp men torkar man hyffsat ofta så betalar den sig själv ganska snabbt.

Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Varg-älva

• Finland
« Svar #4 skrivet: 22 nov-06 kl 19:14 »
Hej Fred!

Hur gör du när du torkar kött? Vilken sorts kött använder du? Hållbarhet?

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #5 skrivet: 22 nov-06 kl 19:35 »
Hej Fred!

Hur gör du när du torkar kött? Vilken sorts kött använder du? Hållbarhet?
Oftast torkar jag tunna skivor, saltat eller naturell. Alernativt malet, kryddat efter smak och därefter rullat till tunna korvar.Skivorna kan man sedan lägga ner i kokande vatten för grytor m.m.
Annars tycker jag om "beef Jerkey" som snack till kvällsölen eller som snabbmatssäck när man är ute och jobbar. Mitt favorit recept är grovmalet hjortkött kryddat med svartpeppar salt (man kan ersätta saltet med lite buljong) och några droppar luisiana hot sauce.
Jag rullar ihop till tunna korvar som jag sedan plattar ut och lägger i torken.
Hollbarhet är minst 6 månader om man förvarar det i rena glasburkar med täta lock. Men så länge får de ställan stå ;D. Svamp, potatis, grönsaker och frukt håller minst lika länge men man måste kolla att de verkligen är genomtorkade, finns det fukt kvar börjar det mögla efter ett tag.

Frugan använder torken mest till tomater och ungarna till att göra egna russin äppelringar, torkade bananskivor och annan frukt, nyttigt godis utan tillsattser till en billig penning ;).

/Fred

Some give it all."

sofia på gotland

« Svar #6 skrivet: 23 nov-06 kl 09:57 »
Fred, är tallrikarna som vanliga tallrikar ellr som nät?

hustigern

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 23 nov-06 kl 10:24 »
Hej!

Vi har en sk luft/luftpump som (delvis) uppvärmning, och jag måste säga att bättre torkningsmöjlighet har jag aldrig haft!
Detta är kanske inget för er haft möjlighet att "gå hela vägen" och undviker uppvärmning som går på el, men för oss som bara kommit halvvägs tycker jag det är en idé värd att dela med sig av. Pumpen går ju iallafall...

En tvättställning framör utblåset, med ett teflongaller (som säljs för grillning - jag vet att det inte är det mest miljövänliga alternativet, men det sparar MYCKET arbete med att vända torkande fruktdelar som annars fastnar i underlaget) på och så vad det nu är som ska torkas. Går jättefort!

Ex äppeltärningar (till müslin) tar ett ca dygn (beror på temp och utblåsnivå etc), trattkantareller likaså. Jordgubbsskivor - mums! När det är jordgubbsdags på året är iofs inte pumpen/fläkten igång, men jag offrar några el-timmar på natten för det är så himlans gott. Det tar ett par nätter att få dem torra.

/Anneli

Blommehöns (genbank), ölandsgäss (genbank), fjording, får, katter och kaniner... och papegojor

johole

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #9 skrivet: 23 nov-06 kl 13:51 »
Fred, är tallrikarna som vanliga tallrikar ellr som nät?
Dom har hela kanter så det håller tätt och nätbotten och passar i varrandra ungefär som låga "drickabackar", fast runda :P....eeeh kanske konstig förklaring men du kanske förstår ändå :)
Some give it all."

furu

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 11 feb-07 kl 14:41 »
Hvordan vet man at frukten, grønnsakene eller kjøttet er gjennomtørt? Jeg har prøvd å kjenne etter,  mens synes det alltid virker litt seigt. Noen som har tips som gjør at dette blir lettere å finne ut?

Dela detta:

* Inloggade just nu

176 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser