Hej!
Är 20-årig student som ska börja läsa veterinärutbildningen i Uppsala nästa månad, och flyttar då tillsvidare in i ett rum på 17 kvadrat. Jag lär byta till något som är aningen större (20-30 kvadrat) inom en ganska snar framtid, speciellt då jag kommer bo i Uppsala i 5,5 år.
Jag är väldigt intresserad av att skaffa skrattduva, antingen en tills vidare eller två direkt, som sällskap. Har tidigare haft två utställningsduvor (inte samtidigt), de bodde i en voljär på vårt uterum, och var extremt tama - gick/flög omkring lösa i vårt kök och mitt rum när vi var hemma och gick ut långa promenader i sele. Just nu i föräldrahemmet finns två diamantduvor, som inte är tama, som bor i en bur inomhus och får flyga fritt i mitt rum några timmar per dag, och som kommer att bo kvar där.
Jag är som sagt både en person som har mina fåglar flygande fria så mycket som möjligt (är van vid att städa efter dem) och älskar att gå ut med dem på promenader. Saknar att ha en handtam duva som man kan gulla med och göra allting tillsammans med, de två duvor jag haft hittills har varit mina älskade bebisar, men tyvärr har de blivit tagna av rovdjur eftersom de bott utomhus.
Funkar det att ha skrattduvor i bur inomhus, och friflygande så mycket som möjligt, samt att de kommer ut ofta och promenerar med mig? Tycker själv att 17 kvadrat är litet, men som sagt flyttar jag till aningen större ganska snart, och kan vänta med att skaffa tills dess.
Någon som har erfarenhet?
Tacksam för svar!