Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snurrsjukan?  (läst 4008 gånger)

Jenyac

• Halland
    • Jenyene Jenya
Snurrsjukan?
« skrivet: 16 aug-13 kl 19:38 »
Hej!
Jag tror jag behöver lite hjälp. igår förmiddag kommer en utav grabbarna och ropar på oss. han säger att en höna är skadad.

när jag kommer in hos hönsen har hon lagt sej inne i ett hörn lite undanskymt.
Jag bär ut henne till min sambo och sätter ner henne. då går och vrider huvudet så hon tittar med ena ögat rakt upp i skyn. sambon lyfter upp henne och kollar runt på henne och märker att hennes andra öga är stängt. vi drar slutsatsen att hon skadat ögat och att hon därför har huvudet på sne så vi rengör ögat och lägger henne där hon får vara ensam tills det blir bättre. men hon drar huvudet allt mer inåt bröstet och slutar gå. hon ligger bara på sidan och vrider på huvudet som om hon iaktar allt runtomkring med ena ögat.

jag har fått i henne vatten och fil med en spruta och hon dricker /äter det jag ger henne. innan hon blev "sämre" igår så kastade jag bröd på backen jämte henne vilket hon uppfattade med "sitt dåliga öga" och kunde ta och äta själv även om hon låg ner. men nu är det bara flytande som gäller.

Jag läste om snurrsjukan igår efter att hon blivit sämre och införskaffade eselen på lantmännen som jag gav henne igår kväll i ytterst liten dos som det stod på förpackningen. men hon visar inga tecken på förbättring idag. hon bara ligger och jag är inne hos henne och ger henne vatten med jämna mellanrunm. men hon går inget alls nu och ena ögat är helt stängt.

Jag har läst om en del som blivit bättre och en del som inte blivit det. men ni som klarat detta. hur gjorde ni och hur lång tid tog det innan ni märkte skillnad?

Jag vill ju inte att hon ska ligga och lda om jag redna nu kan avgöra om det finns något hopp om bot och bättring.

JÄTTE Tacksam för svar!
[Happiness is not a destination, It´s a way of life]

Haglund

• Värmland
SV: Snurrsjukan?
« Svar #1 skrivet: 16 aug-13 kl 19:52 »
Tråkigt med din höna...   Min Tupp hade förmodligen "Snurrsjukan" när han var ca 5-6 veckor. tryckte i han flytande eselen enligt rek. på burken till att börja med. (blandade med 50% vatten och gav han med en liten spruta i munnen) efter några dagar överdoserade jag rejält då jag inte såg någon förbättring och efter ca 5-6 dagar tillvar han bättre och helt symptonfri efter 8-10 dagar. Idag är han 1år och superstilig!!
Katt, för många Värmlandsfår och en skock höns av okänt fabrikat...

Jenyac

• Halland
    • Jenyene Jenya
« Svar #2 skrivet: 17 aug-13 kl 08:22 »
Tråkigt med din höna...   Min Tupp hade förmodligen "Snurrsjukan" när han var ca 5-6 veckor. tryckte i han flytande eselen enligt rek. på burken till att börja med. (blandade med 50% vatten och gav han med en liten spruta i munnen) efter några dagar överdoserade jag rejält då jag inte såg någon förbättring och efter ca 5-6 dagar tillvar han bättre och helt symptonfri efter 8-10 dagar. Idag är han 1år och superstilig!!

Tack så mycket för ditt svar! Det är skönt med något som ger en lite hopp. för när man inte ser någon förbättring (ingen försämring heller för den delen så det är väl bra) så är det svårt att tro att det ska bli bättre. Jag gav henne lite extra eselen och har matat henne med afil (det är det enda jag få i henne) och hon äter det med god aptit.

när din tupp var dålig, kunde han gå då? min höna ligger bara på sidan.
Jag har kollat av henne och hon kan ju röra ben och vingar. men ena ögat är fortf okontaktbart.

Manne N

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 17 aug-13 kl 10:26 »
Den dos som står på förpackningen är för en daglig giva. För behandling bör man nog ge mer. Om jag läste förpackningen rätt så är maximal rekommenderad dos selen ungefär 3dl av Protect E-selen. B-vitamin kan ge obehag hos människor vid 500mg/kg (illamående e.t.c). Det är långt under den mediandos som anses dödlig bland  flera arter och motsvarar 2cl Protect E-selen/kg. Det verkar alltså ofarligt att höja doseringen ordentligt. Jag ger min snurriga tupp 2ml/ dag som terapeutisk dos. Du kan läsa mer om honom under rubriken "Ataktisk Islandstupp".
« Senast ändrad: 17 aug-13 kl 10:35 av Manne N »

Manne N

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 17 aug-13 kl 10:28 »
Solrosfrön rekommenderas vid brist på E och B1.
« Senast ändrad: 17 aug-13 kl 10:37 av Manne N »

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 18 aug-13 kl 16:03 »
När man misstänker motoriska störningar pga vitamin eller selenbrist brukar jag rekommendera 3-5 dubbel dos i 5-7 dagar och därefter normaldos i ytterligare 7-14 dagar.  En sådan överdosering är ändå så långt ifrån toxiska nivåer att det inte är någon risk att göra så.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Jenyac

• Halland
    • Jenyene Jenya
« Svar #6 skrivet: 20 aug-13 kl 08:00 »
Tack så jätte mycket för era svar och eran hjälp! detta forumet är guld värt att känna att man har er att vända sej till för råd och hjälp.

jag märkte ingen förbättring alls de senaste dagarna han bara låg och vilade såg det ut som. jag kunde ge henne vatten och fil utan problem och hon drack gladeligen varje gång jag matade henne. men igår fick jag inte i henne varken vatten eller fil utan att hon började vrida på sej och rycka.
Och det märktes att hon blivit betydligt försämrad.

Jag hade sagt till mej själv att försöka så länge hon inte verkar plågas på något sätt. och får jag inte i henne det hon behöver och hon vrider på sej så mår hon inge bra. så vi fick tyvärr ta bort henne.

Så himla tråkigt när man verkligen tror på att dom ska bli bättre och klara sej och man gör allt man kan för att de ska bli bra och de ändå inte går vägen.

jobbigt när man inte vet vad som hänt dem heller. man önskar ju lära sej något av sådana jobbiga stunder så man vet vad man ska göra nästa gång.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 20 aug-13 kl 08:43 »
Trist :( men samtidigt ett klokt beslut.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

171 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser