Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spjäla/stödja?  (läst 2980 gånger)

Rain

• Ensam bland människor
    • Gästrikland
Spjäla/stödja?
« skrivet: 17 aug-13 kl 18:24 »
En av mina unghönor har gått och gjort illa benet. Som jag förstår det sitter det i armbågsleden (knät), som viker sig (åt rätt håll) när hon försöker stödja på det (inte i varje steg, men ofta) Hon haltar kraftigt, men är matglad och tillgiven. Har försökt att spjäla det ovanför knät, men tycker inte att det direkt hjälper och tror egentligen inte att skadan sitter där heller. Just nu provar jag med stödbandage över knäleden. Hjälper? Hjälper inte? Svårt att säga. Jag kan väl inte spjäla över en led?
Min erfarenhet är att veterinärerna i trakten är ungefär lika usla på fåglar som jag. Har ni några bra råd?
om du inte kan kämpa eller fly - FLYT!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Spjäla/stödja?
« Svar #1 skrivet: 18 aug-13 kl 15:57 »
Är det högerbenet? Att det viker sig och inte bär är nämligen en av de mest klassiska symptomen på Marek (hönsförlamning). Är det det som är felet så kommer din höna att succesivt bli sämre och tillslut inte kunna röra sig allts. Naturligtvis kan du avvakta och se om hon repar sig (då är det inte marek) men  blir hon sämre så att hon inte tar sig till mat och vatten är det bäst att ta bort henne innan hon svälter och blir riktigt sjuk.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Rain

• Ensam bland människor
    • Gästrikland
« Svar #2 skrivet: 18 aug-13 kl 16:29 »
Usch då, det låter inte alls bra. Det är högerbenet.
Hur långt förlopp brukar Marek ha? Drabbar det även riktigt unga djur? Självklart kommer allt i en annan dager om hon slutar äta och dricka.

Rain

• Ensam bland människor
    • Gästrikland
« Svar #3 skrivet: 18 aug-13 kl 16:36 »
Läste om saken på sva nu och vissa saker stämmer ju (blek kam till exempel. Den lilla hon ännu har fått). Kan veterinär avgöra Marek med blodprov?
Kan ankor smittas?
Hur brukar sjukdomen starta? Det vi märkte var att hönan låg ner och syntes sova hela tiden. Dagen därpå märkte vi att hon var kraftigt halt.

Rain

• Ensam bland människor
    • Gästrikland
« Svar #4 skrivet: 18 aug-13 kl 16:44 »
Nu spammar jag min egen tråd här utifrån när tankarna kommer. Just nu sitter hönan i en låda i hönshuset. Enligt beskrivningarna låter det ju som de övriga redan är smittade om det skulle vara Marek. Bör jag i så fall utgå ifrån det och rent av slakta samtliga mina höns (har bara fyra) och börja om, eller ska jag chansa på att de inte blivit smittade?
Är köttet ätligt?

asta

« Svar #5 skrivet: 18 aug-13 kl 20:43 »
Nej! Jag skulle just lägga in en fråga om min kyckling som inte knappt stödjer på sitt ena ben. Höger ben.  :-\  Det har inte varit något fel på henne förut och hon äter och dricker bra, men i dag upptäckte jag att hon som sagt inte stödjer ordentligt på ena benet. Jag har undersökt henne inne, tättat fötterna för att se att det inte var något fel med själva foten. Masserar jag insidan av låret och vid höften så sträcker hon ut benet och blundar och verkar tycka att det är skönt. Då kan hon också stå rakt på bägge benen, men efter en stund och när hon ska förflytta sig så vill hon inte stödja ordentligt på höger. Slapp och lam är hon inte utan hon drar upp benet. Det känns inte heller som om hon skulle ha någon fraktur.

Hur vanligt det detta med marek? Och om det inte är en sjukdom - hur vanligt att det att höns/kycklingar "stukar sig" - alltså haltar utan att ha brutit benet?

Smajsan

• -
« Svar #6 skrivet: 18 aug-13 kl 21:23 »
Hej!
Att dom "stukar" sig är inte helt ovanligt. Jag hade en ungtupp som haltade riktigt illa. Det tog nog över 8 veckor innan hältan var riktigt borta. Men nu är han en glad o fin tupp som inte haltar.
Så det kan ta en j*kla tid innan det läker.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 20 aug-13 kl 08:54 »
Mareksmitta finns i princip överallt där det finns höns. Man har hitta levande virus i hönshus som inte används på 10 år så att slakta ut är ingen ide. De allra flesta djur är resistenta mot viruset och blir inte sjuka av att bli smittade. Men då och då kläcks det en kyckling med nedsatt motståndskraft och då insjuknar den. Alltid tråkigt när det händer men det är inget man på ett bra sätt kan skydda sig ifrån som hobbyhönsägare.

Marek drabbar sällan kycklingar yngre än 9 veckor på grund av lång inkubationstid (kan teoretiskt komma redan vid 4-5 veckor men det är mycket ovanligt).De flesta djur drabbas innan de är 1 år men det förakommer även på äldre djur även om det inte är lika vanligt.  Men som sagt de flesta djur blir inte sjuka då de är resistenta :)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

asta

« Svar #8 skrivet: 20 aug-13 kl 19:53 »
Min lilla kyckling slutade halta efter massage av lår och ljumske samt ljummet fotbad med tåmassage  ;D Nu är hon lika tvåbent som hon var innan!  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

155 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser