Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Centrifug versus press  (läst 1428 gånger)

Sister

• Dalarna
Centrifug versus press
« skrivet: 02 sep-13 kl 13:58 »
Hej allihopa!
Har köpt en centrifug till att få ut juice/must ur alla äpplen från trädgården. :P
   Det är egentligen en gammal toppmatad tvättcentrifug som jag har skurat ur och ska leka med. Jag ser inga delar som jag tror är olämpliga för juicen att komma i kontakt med. Tänkte att jag kunde köra äpplen i matberedare lite snabbt, hälla över krosset i en tygpåse (som jag själv sytt av något lämpligt material) sen köra i centrifugen. Är själv uppvuxen med åppeljuice från ett sådant hemmabygge.
   Dock har jag nu sett att man kan köpa frukstpress. Då skruvar man ner manuellt krossen.
   Vilket är bäst? Vad blir det för skillnad i slutprodukten? Någon som har erfarenhet?
Tack!

tinna.m

• Skåne
SV: Centrifug versus press
« Svar #1 skrivet: 02 sep-13 kl 14:13 »
Bägge blir bra, men du får ut mest saft om du fryser frukten innan du cetrifugerar, oavsett centrifug.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Sister

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 02 sep-13 kl 14:21 »
Javisstja, frysning ska jag också prova! tack!

Sister

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 06 sep-13 kl 08:56 »
Mmmm hörrni,
Jag testkörde lite igår.
Är inte helt nöjd.

Jag köpte en gammal tvättcentrifug häromveckan. Jag rengjorde först genom att skrubba alla ytor med grönsåpa och svinto, sen sköljde jag väl. Med undantag av en liten plasthylsa kring en fjäder är alla ytor i metall. Jag rengjorde vidare igår genom att första skölja igenom några hinkar vatten, sen några hinkar vatten med lite, lite klorin i, sen några hinkar saft, sen några hinkar rent vatten igen.
   Igår la jag 2-3 liter äpplen i en tvättpåse (sån man tvättar BH:ar och dyl i) och la tvättpåsen i en plastpåse. Jag stampade noggrant på plastpåsen för att mosa alla äpplen. Sen lyfte jag tvättpåsen ur plastpåsen och la ner i centrifugen. Körde centrifuen ca 5 min tills inget mer rann ur.
   För det första blev det inte så mycket must. Kanske en liter? Jag undrar om min improviserad mosteknik inte är tillräcklig, tyckte den kvarvarabnde massan var väldigt fuktig fortfarande. Ska leta fram en köttkvarn eller köra i matberedaren. Sen kanske tvättpåsarna inte släpper igenom tillräckligt med vätska? Jag har fått tips att frysa äpplena och ska prova det till helgen.
   För det andra tyckte jag likväl att musten smakade aningen... ja, gammal tvätt. Kanske inbillning. Musten i sig var söt och tjock, men tyckte ändå  det smakande lite...aluminium?

Jag ska prova frysning, som sagt. Men har någon annan några tips, idéer eller förslag?
Ha en fin fredag!

Dela detta:

* Inloggade just nu

148 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser