Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  maskin för att pressa ur saft och passera jordgubbar  (läst 3870 gånger)

Sebbelinan

maskin för att pressa ur saft och passera jordgubbar
« skrivet: 12 apr-10 kl 13:18 »
jag undrar om någon har tips på lämpliga maskiner/redskap om man vill pressa fram klar saft från jordgubbar samt passera jordgubbar så att man inte får med några kärnor/frön i fruktköttet? något som är prisvärt och lämpligt att starta med vid småskalig produktion. jag har tittat på vetegräspressar som ska kunna göra både saft och passera, någon som använt en sådan och vet om det blir klar saft?

Ellinor på Karlsro

• Bästa beslutet i världen - en gård på landet
    • Skåne
SV: maskin för att pressa ur saft och passera jordgubbar
« Svar #1 skrivet: 12 apr-10 kl 13:51 »
För saft rekomenderar jag en hederlig saftmaja! Då kommer bara saften ut. Bären som blir över kan du använda till mindre exklusiv marmelad eller utfyllnad i annan saft eller marmelad (man får aldrig ut riktigt allt gottigt)

Sedan är återigen en gammal hederlig silduk bra för att få bort det allra sista. alternativt låter du bara saften stå ett tag så att det allra sista grumset faller till botten häller sedan över det försiktigt i förvaringskärlen och använder bottenslasket till ny saft, bakverk eller liknande.

Vad gäller att passera har jag nog inget bra förslag såhär på rak arm... Men vad gör det egentligen om det är små små frön med? De är ju så små att de inte märks. Jag vet ju iofs inte vad du tänkt.

Lycka till och många kramar
Bästa beslutet i världen - en gård på landet.

Vasa81

• Västergötland
SV: maskin för att pressa ur saft och passera jordgubbar
« Svar #2 skrivet: 10 sep-13 kl 20:35 »
Någon som har provat med råjuice centrefug med jordgubbar?

Dela detta:

* Inloggade just nu

195 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser