Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan get bli brunstig pga bagge?  (läst 1926 gånger)

Nina K

• Skåne
Kan get bli brunstig pga bagge?
« skrivet: 21 sep-13 kl 23:54 »
En av våra två äldre damer har nu i två dagar varit sååå jobbig och att mjölka blir en workout. Står inte still när vi ska mjölka, små bräker och drar i kläderna, gnider sig mot en. Antar att hon kanske är brunstig. I torsdags fick vi hem en bagge till våra tackor (lite av ett inpulsköp) som nu tillfälligt går i gethagen medan getterna är inne. När hon håller på och småbräker tittar hon nästan hela tiden på dörren ut eller dörren in till får rummet. Vet inte hur det funkar mellan getter och får men känner hon av baggen kanske? Kan en får bagge få igång en get eller är det säsong för dem att komma i brunst nu. Har en bekant med göingebock men vi är tveksamma om vi ska betäcka geten då vi inte vet hur gammal hon är men runt 7-8 år tror vi, kanske lite för gammal. Hur länge är det vanligt att brunst varar?

SussiloII

• Småland
SV: Kan get bli brunstig pga bagge?
« Svar #1 skrivet: 22 sep-13 kl 10:24 »
Vet inte hur det funkar mellan getter och får men känner hon av baggen kanske? Kan en får bagge få igång en get eller är det säsong för dem att komma i brunst nu. Har en bekant med göingebock men vi är tveksamma om vi ska betäcka geten då vi inte vet hur gammal hon är men runt 7-8 år tror vi, kanske lite för gammal. Hur länge är det vanligt att brunst varar?

Är geten brunstig känner hon antagligen av baggens närvaro och det är dax för brunsttid nu. Getternas brunst varar ca 12-48 tim och återkommer med ca 17-21 dagars intervall. En get som är 7-8 år är för gammal för att bli förstföderska.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 22 sep-13 kl 18:29 »
Ja, de hormonerna, som de ställer till det ...  Getter bryr sig i regel mindre om baggen än vad baggen går igång på getter.  Men "alltid smakar det lite karl, sa gumman och kysste tuppen".  Getters högbrunst varar bara omkring 3-4 timmar, men de "farliga" och "besvärliga" dagarna är både 3 och 4 för varje gång.  Och så 3 veckor emellan.  Hela hösten.  Grattis ...  :P

Med risk att upprepa mig:  Väkommen hit!  :D

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Janne på Näset

• -
« Svar #3 skrivet: 23 sep-13 kl 06:54 »
Getternas brunst är ganska individuell och jag brukar säga att den varar 1-3 dygn och återkommer var 3:e vecka. De brunstar från någon gång i augusti och håller på och låter sig betäckas långt in på nyåret. Har man dvärggetter är det ännu värre  ;D. De brunstar året om. Jag har haft stolliga baggar som hellre gått med getter och tokiga bockar som gärna kurtiserat tackor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

145 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser