Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kammen blir blå!  (läst 2884 gånger)

Vild

• -
Kammen blir blå!
« skrivet: 27 dec-13 kl 20:00 »
Min tupp har plötsligt börjat blåna om kammen så smått (spetsarna) och jag har läst att det kan bero på cirkulationsrubbningar, vätskebrist eller b-vitaminbrist - nåt mer? Vad gör jag nu?

Han är pigg i övrigt, parar hönorna, är ute hela dagarna i alla väder och avföringen är som den ska. De har fri tillgång på vatten inne, inte ute dock men det regnar konstant och jag ser dem dricka från blad och andra vätskesamlingar. De har fri tillgång på havre, vete, ärtor från ekobonde och hönsfoder från svenska foder (ekologiskt). De får även matrester.

Vad ska jag göra? Det började igår, har spridit sig idag.
Vad ska jag ge för att han ska få i sig mer b-vitamin?

Orolig hönsmamma...

Xoot

• Gäst
SV: Kammen blir blå!
« Svar #1 skrivet: 27 dec-13 kl 20:24 »
Har haft liknande ett par gånger här. :)

En gång menade veterinären att det kunde vara ett hjärtfel så jag fick några piller i handen kostnadsfritt.
Egentligen bara blodförtunnande. Men efter 20minuter försvann det blåa och tuppen piggnade till.

En annan gång var det mitt i vintern och kylan kröp sig närmare. Kammen blev iskall.
Smörjde in den med vanligt vaselin. 5minuter efteråt blev den rykandes het. Bokstavligen.

Körde på varannan dag under vintern när kylan lyckades krypa in hos hönsen.
Här har du lite av mina erfarenheter. :)

Men ryktet säger att det kan likaväl orsakas av vitaminbrist. Finns på flaska hos lantmännen/granngården.
Gör inget om övriga djur dricker. Överdosering brukar folk tipsa om men sånt är ju på eget bevåg.

Vild

• -
« Svar #2 skrivet: 27 dec-13 kl 20:29 »
Tack för ditt svar. Vill förstås inte överdosera nåt, kanske ska ge lite b-vitaminrik mat åt dem bara. Blånaden är endast på taggarna o läste att det då kan bero på virus så det får jag hoppas på.
Lite mer oroväckande var det dock att läsa att det förekommer hos höns med ALS. Bör jag sätta honom i karantän eller är mina övriga höns redan smittade isf? Alla mina höns är födda i våras/somras. Tuppen är född 1 juni.

lena70

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 29 dec-13 kl 08:51 »
Är det kallt ute, där du bor?.Du beskriver honom som pigg i övrigt..Funderar på förfrysningsskador, ser att Xoot var inne på samma tanke..Vet inte hur vintern är där du bor, men här är det ingen snö och plusgrader..!! Hur får han sitt dricksvatten serverat? Tex om han får sitt vatten i något, där han ochså får ner sin kam i, och den blir blött och sedan går han ut..Då blir kammen mera känslig..Vad tror du om den tanken kring kyla och det blåa på din tupps kam? Hur är det med honom idag? Han verkar fortfarande inte sjuk eller beteer sig anorlunda på något sätt?
« Senast ändrad: 29 dec-13 kl 08:57 av Fru solvända »

Vild

• -
« Svar #4 skrivet: 29 dec-13 kl 11:58 »
Han får vatten i en vattenautomat ,men det regnar ju om dagarna så kammen blir ju blöt av det. Mina höns är ute trots regnet. Bor mellan Sthlm och Uppsala så det är plusgrader och grönt här. Kanske kan berott på att det regnat konstant i flera dar och kammen blivit blöt och kall pga det?

På morgonen dan efter inlägget var det blåa helt borta. På kvällen var det tillbaka litegrann igen sen var det borta igen nästa dag. Idag ser han fin ut. Verkar mest vara på eftermiddagen det kommer, runt 16-17-tiden när jag är nere och tittar till dem har jag sett det och det har varit oförändrat vid läggdags kl 20, sen helt borta på morgonen. Men nu är det knappt nåt alls ens på kvällen så det verkar försvinna?

Han är fortfarande pigg och rask med sitt vanliga goda humör och aptit. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

190 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser