Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur länge ska gården vara tom efter löss?  (läst 2127 gånger)

TeresG

• Västergötland
hur länge ska gården vara tom efter löss?
« skrivet: 22 dec-13 kl 22:05 »
Hej!
I höstas tog jag beslutet av ta bort alla mina hönor då de hade på löss och kalkben. Men behöll kalkoner samt en tupp som jag har behandlat, samtidigt som jag har bytt all inredning och totalsanerat hönshuset. Så nu "peppar peppar" verkar det vara lusfritt ;D

Men frågan gäller utegården. Mina djur går inne nu då jag har hört att lössen kan överleva utan värddjur väldigt länge. Så hur länge finns dom i utegården? Går den använda igen utan att få löss på djuren? Vill väldigt gärna släppa ut några ledsna djur fina dagar :-[

Med vänlig hälsning Teres
Hej! Jag heter Teres och bor på en gård utanför Tidaholm, i Västra Götaland tillsammans med mina djur: kaniner,  Svarthöns, Bronskalkoner, Red Bourbon kalkoner hundar (Grand danois, Amstaff/B-C och Smålandstövare), Skruvhornsfår, Linderödsgrisar, iller, samt katter.

Xoot

• Gäst
SV: hur länge ska gården vara tom efter löss?
« Svar #1 skrivet: 23 dec-13 kl 00:01 »
Kalkben kan du behandla och bli av med ganska snabbt genom upprepade behandlingar utan att göra av med djur.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #2 skrivet: 23 dec-13 kl 07:57 »
Du avser förmodligen kvalster, inte löss.
Löss överlever inte utanför sitt värddjur.
Kvalster klarar sig länge,  och längre om det är kallt ,då de är inaktiva och man inte märker att de finns. Typ hela vintern
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Sirpa

• -
« Svar #3 skrivet: 29 dec-13 kl 14:13 »
Den s.k röda hönslusen (Blodsugande kvalster) lever länge utan hönan... man ska räkna med 9 månader.
Benskabb (kalkben) lever 2-4 veckor utan hönan.
Loppor överlever bara några månader utanför hönsen.
Löss lever bara några dagar utanför hönan.
Höns och Liljor i min trädgård.

Dela detta:

* Inloggade just nu

111 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser