Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inseminera getter?  (läst 2515 gånger)

cocosbusen

• Bohuslän
Inseminera getter?
« skrivet: 29 dec-13 kl 15:59 »
Som rubriken lyder - kan man inseminera getter om man inte själv har bock och vill ha killingar?  ::)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Inseminera getter?
« Svar #1 skrivet: 29 dec-13 kl 23:15 »
Det lär ska gå, men de flesta anser nog att det faktiskt är enklare att ha en bock.  Om du inte vill behålla honom, så kan du försöka låna, eller bestämma från början att han ska slaktas innan killingarna föds.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 05 jan-14 kl 12:49 »
Jodå, det går att inseminera getter. Men vet du var du ska få tag på sperma och vem som gör själva inseminationen åt dig?
Tror det enklaste sättet är att köpa avvanda killingar från någon getgård i närheten. Många tillämpar vinterkillning, så kanske finns killingar att tinga redan nu? Då kan du dessutom få önskat kön på killingarna!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

cocosbusen

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 06 jan-14 kl 20:30 »
Så sant alltihopa. Men...då går liksom grejen med att födseln sker hemma och man får vara med från första dagen.

Nej jag har inte en aning om var man hittar sperma och person som inseminerar, det var därför jag ställde frågan här :) Tänkte det skulle rassla in svar om vart man vänder sig osv :)

Ah, får  nog bli en lånebock...om jag kan hitta det  vill säga :-\

annajohannas

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 06 jan-14 kl 21:04 »
Du kan ju alltid försöka med föreningen allmogegetter, och höra med dem. De kanske vet hur, var och vem som utför det. Håller med de tidigare som skrivit, det är lättare att ha en bock, för det gäller ju att man passar in tiden direkt med inseminering.

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #5 skrivet: 07 jan-14 kl 12:44 »
Jag tror faktiskt inte det finns någon idag som sysslar med semin av getter. Det finns åtminstone ingen organisation för "getsemin", som det t ex finns för korna.
Vill man göra det själv, på sina egna djur, så får man utbilda sig, söka tillstånd från Jordbruksverket osv. Det är nog inte direkt något projekt att ge sig på om man bara vill få killingar på ett par sällskapsgetter. En livs levandes bock är klart enklare! ;) Men det står lite om hur det funkar här http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/farochgetter/avel/seminochembryoverksamhet.html

Föreningen Allmogegeten sysslar inte med semin. Det du kanske tänker på är de allmogebockar som spermatappades runt år 2000 av Jordbruksverket hos Uppsala Fårtjänst. Den här sperman används inte till vardags, utan finns sparad som reserv t ex om något skulle hända med de levande djuren i genbanken eller något skulle visa sig gå snett i avelsarbetet.

Den registerförande föreningen för Svensk Lantrasget skulle kunna veta mer om att seminera getter.  Jag vet att det varit tal om att de ville importera bock-sperma från Norge. De heter "Z-läns semin och bockavelsförening", så de har iallafall ordet semin i namnet. :) Hur man får tag på dem vet jag däremot inte, kanske föreningen har lagts ner? De hade en hemsida på www.bockavel.se men den verkar ha försvunnit. Jag tror det var en man som heter Tor Norrman som var ordförande senast (www.bymejeriet.se)

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 09 jan-14 kl 20:14 »
Så sant alltihopa. Men...då går liksom grejen med att födseln sker hemma och man får vara med från första dagen.
Jag hade fått uppfattningen att du helst inte ville ha vare sig stora eller små bockar, och då hade det varit bäst att köpa getkillingar. Skulle du välja att ta egna småttingar lär ju hälften bli bockar.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 13 jan-14 kl 13:05 »
köpa dräktig get verkar ju enklast om du vill vara med.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Dela detta:

* Inloggade just nu

104 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser