Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur koppla styrning på panna med 4030 laddomat?  (läst 3118 gånger)

KjellX

• Västergötland
Hur koppla styrning på panna med 4030 laddomat?
« skrivet: 22 jan-14 kl 20:10 »
Hej alla,
Vi har en panna, en CTC med all anslutning till värme och varmvatten ansluten till pannan. (Så allt varmvatten måste i retur till pannan för att kunna tillvaratas)
Nu har vi installerat en laddomat 4030, som laddar acctankarna vid en inställd panntemperatur, och laddar tillbaks till panna då den svalnat till en inställd panntemperatur.
Jag trodde jag ställt in optimalt med en laddtemp till accutankar på 80 grader, och en tillbakaladdtemp på 75 grader från tank till panna då panntempen sjunkit till 60 grader.

Men nu eldar jag ju med briketter, som brinner mycket intensivt, så när vi kom hem igår, så hade pannan kokat bort en stor mängd vatten, jag tror detta berott på att jag laddade i för mycket bricketter på morgonen. Men idag så eldade vi inte så hårt, och när vi kom hem var panntempen under 30 grader och tank tempen låg på ca 60 grader.

Man kan tycka att pumparna inte går som de ska, men det är kollat, och de startar o stoppar vid givna temperaturer..

Jag har funderat fram och tillbaks, och tror att jag måste koppla in den automatiska tempstyrningen, men den är förinställd på att man har en kabel med tempgivare till ett rum i huset.

Jag skulle vilja ha den styrd så att jag kan sätta in en värmetemp på x antal grader på varmvattnet som går ut i elementen..
Men jag har sökt på internet, men hittar inget som förklarar hur man kopplar..
Kan någon elkunnig medlem förklarar i enkla termer hur jag ska koppla in dessa givare?
(Jag tänker koppla in en kännare på utvärmevattnet  på elementvärmen till en kännare på utgångsröret på pannan, (Den som egentligen skulle känna av rumsvärmen) Men då dyker ju det upp ett nytt problem, inställningen på pannans inställningsanordning går mellan 15 och 26 grader. Jag skulle önska mig just precis det dubbla värdet..

Finns det något sätt att koppla detta som jag vill ha det?
N.B. Jag har tummen utanför handen när det gäller elektriska kopplingar..

Tacksam för input..

// KjellX

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Hur koppla styrning på panna med 4030 laddomat?
« Svar #1 skrivet: 22 jan-14 kl 20:45 »
Som jag förstår dig så har pannan en inbyggd automatshunt som är styrd genom en inomhustemperaturgivare? Och att du saknar inomhustemperaturgivare och vill köra pannan i någon sorts manuellt läge?

Det är helt säkert både enklast, billigast och bäst att skaffa en inomhusgivare och koppla in den om det inte finns ett manuellt justeringsläge.

Det andra alternativet är att dissekera pannan och koppla bort automatiken från shunten, men jag ser inte vad du vinner på det. För det du efterfrågar är en annan typ av reglering som kan hålla konstant uttemperatur istället för att anpassa sig till väder och vind. Jag tror egentligen inte du vill ha det.

En automatshunt (som redan sitter i pannan) som fungerar sparar mycket energi genom en bättre styrning av framledningstemperatur. Den gör också att återledningstemperaturen blir så låg som möjligt (nu spelar det inte så stor roll med den pannan och laddomaten du har, men med ren vadpanna och acktank är det värdfullt).

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #2 skrivet: 22 jan-14 kl 21:11 »
tyvärr behövs det egentligen en hel uppsats för att kunna berätta hur du ska göra i ditt fall men  som olof säger så är frågan varför du vill ha det egentligen? (dvs inte en inomhusgivare)

Samt hur är skicket på regleringen på varje element?( den måste fungera annars kommer temperaturen att svänga ordentligt)

olof

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 22 jan-14 kl 21:52 »
Man kan reglera på lite olika sätt:

Helt manuellt utan termostater på elementen. Kräver ständig passning och det brukar vara antingen för varmt eller för kallt inne. Det går åt mer energi utan att man upplever värmekvalitet. Skiktning i acktack går ur relativt fort eftersom returvattnet från elementen är för varmt.

Manuell shunt men termostater på elementen. Kräver daglig passning och det blir relativt jämn värme inne. Oftast håller man framledningstemperaturen för högt och då värmer alla rör mellan elementen för mycket och returtemperaturen tillbaka blir för hög för att upprätthålla bra skitning i acktank.

Automatshunt utan termostater på elementen (eller termostaterna på max). Kräver passning när det är blåsigt, men returvattnet blir kallare och med värmepump är det mest ekonomiska modellen.

Automatshunt med termostater på elementen. Då justerar man upp framledningen så att termostaterna stryper ner oavsett om det blåser eller är vindstilla. Helt jämn inomhustemperatur och returvattnet är kallast möjligt, bäst skiktning. Men framledningstempen behöver vara något högre så med värmepump går det åt mer energi, med vedpanna mindre (eftersom skiktningen behålls längre).

KjellX

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 23 jan-14 kl 18:15 »
Stort tack båda två för bra svar.
Jo jag tror att om jag har en styrning som utgår från rumstemperatur, så riskerar jag att jag kör ut för hett vatten i elementen om det skulle råka vara kallt? Och att pannan skulle köra ut "för"hett vatten under lång tid?)

Därför skulle jag föredra att bestämma utvärmen till elementen direkt på shuntautomatiken på pannan. (Lite mickel med justeringar upp o ner när jag eldar klarar jag av..)

Men efter era svar tycker jag nog bästa lösningen är en kännare inne i ett stort öppet rum vore bäst att testa.
Men vad ska jag söka på? Jag hittar inga bra kännare då jag testat olika sökresultat på google.

Kan någon tipsa om ett bra sökord?
Sen får jag väl dra en sladd från en öppen plats i huset till pannans styrsystem, för där kan man ställa in just de grader man vill ha, och därefter testa vidare.

Men jag har en följdfråga:
Åter cirkulationen till pannan verkar gå för långsamt, när vi kommer hem efter jobb är det bara ca 18 grader i huset, pannans temp är nere på 40 grader, men tankarnas temp ligger på 60 grader.. Jag har ställt laddomaten på att starta tankladdning vid 80 grader, och återladda vid panntemp på 60 grader. Är detta fel?

Tack än en gång för era tips, Kjell.

Gottfrid

• -
« Svar #5 skrivet: 23 jan-14 kl 18:39 »
Kan du ta ett kort på hur pannan ser ut?? På laddomatens pumpar sitter det väl en knapp som styr farten??

gransmala

• "Livet är en strid."
    • Småland
    • Gransmåla Lantgård
« Svar #6 skrivet: 23 jan-14 kl 20:42 »
Hej!
På pumparna sitter en hastighetsväljare med 3 steg, (om det är en ny laddomat), hur står dom?

Har du fått en bra anslutning på givaren på pannan?

Sitter tankgivaren på rätt ställe & är isolerad?

(För säkerhets skull berättar jag att vid laddning av tankarna fylls värmen på uppifrån och ner, man strävar efter en skarp skiktning mellan varmt och kallt vatten. Har du termometrar uppe och nere i tankarna?)

Utgående vatten från pannan till radiatorkrets ska ju vara tillräckligt varmt för att värma huset men inte mer. Själv använder jag en gammal EVR-styrning med shuntmotor som reglerar med hjälp av en utomhusgivare och en framledningsgivare. Den fungerar alldeles utmärkt och har så gjort i 5 år.
Ahlsell har en trevlig modell som är trådlös och reglerar med inomhusgivare som man även ställer in önskad temperatur på.
-"Det är tur att dom i sta´n inte vet hur bra vi har det på landet, för då hade vi inte råd å bo här."

olof

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 23 jan-14 kl 23:21 »
Men vad ska jag söka på? Jag hittar inga bra kännare då jag testat olika sökresultat på google.

Kan någon tipsa om ett bra sökord?

pt1000 eller pt100. Sedan finns det andra sorter så du behöver antingen fråga någon som kan gamla CTC-pannor eller chansa på t.ex.
http://www.energibutiken.se/sv/temperaturgivare/25-pt1000-rumsgivare-innegivare.html
eller en pt100.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #8 skrivet: 29 jan-14 kl 19:41 »
Lite modernare CTC-styrsystem brukar använda NTC-givare (alltså inte Pt-givare). Vanligtvis 150 ohm vid +25 °C i utegivaren och 10 eller 22 kohm vid +25 °C i inne- och vattentempgivare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

236 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser