Hej alla,
Vi har en panna, en CTC med all anslutning till värme och varmvatten ansluten till pannan. (Så allt varmvatten måste i retur till pannan för att kunna tillvaratas)
Nu har vi installerat en laddomat 4030, som laddar acctankarna vid en inställd panntemperatur, och laddar tillbaks till panna då den svalnat till en inställd panntemperatur.
Jag trodde jag ställt in optimalt med en laddtemp till accutankar på 80 grader, och en tillbakaladdtemp på 75 grader från tank till panna då panntempen sjunkit till 60 grader.
Men nu eldar jag ju med briketter, som brinner mycket intensivt, så när vi kom hem igår, så hade pannan kokat bort en stor mängd vatten, jag tror detta berott på att jag laddade i för mycket bricketter på morgonen. Men idag så eldade vi inte så hårt, och när vi kom hem var panntempen under 30 grader och tank tempen låg på ca 60 grader.
Man kan tycka att pumparna inte går som de ska, men det är kollat, och de startar o stoppar vid givna temperaturer..
Jag har funderat fram och tillbaks, och tror att jag måste koppla in den automatiska tempstyrningen, men den är förinställd på att man har en kabel med tempgivare till ett rum i huset.
Jag skulle vilja ha den styrd så att jag kan sätta in en värmetemp på x antal grader på varmvattnet som går ut i elementen..
Men jag har sökt på internet, men hittar inget som förklarar hur man kopplar..
Kan någon elkunnig medlem förklarar i enkla termer hur jag ska koppla in dessa givare?
(Jag tänker koppla in en kännare på utvärmevattnet på elementvärmen till en kännare på utgångsröret på pannan, (Den som egentligen skulle känna av rumsvärmen) Men då dyker ju det upp ett nytt problem, inställningen på pannans inställningsanordning går mellan 15 och 26 grader. Jag skulle önska mig just precis det dubbla värdet..
Finns det något sätt att koppla detta som jag vill ha det?
N.B. Jag har tummen utanför handen när det gäller elektriska kopplingar..
Tacksam för input..
// KjellX