Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stora blodfläckar i ägg?  (läst 15803 gånger)

åsa i skogen

• mamma, mormor, sambo, bor på landet och trivs.
Stora blodfläckar i ägg?
« skrivet: 24 apr-08 kl 20:15 »
Vi har haft dvärghöns i några år, och nu har vi skaffat oss nån orpington/plymouth rock korsning... Hönan lägger ett ägg varannan dag ungefär, men jag har upptäckt att det ofta är blod inne i ägget. Varför? Någon som kan förklara för mig? Jag har ingen aning!
Obs! att detta endast gäller den stora hönan och aldrig äggen från de små hönsen.

Mysko tycker jag.... men det kanske är normalt, vad vet jag. Trevliga är dom i alla fall, de stora hönsen.
har för tillfället två bondkatter,två hundar: en old english sheepdog och en korsning mellan hällefors och siberian husky, några dvärghöns och tre stora korsningar mellan plymuth rock och orpington

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Stora blodfläckar i ägg?
« Svar #1 skrivet: 30 jan-09 kl 13:01 »
När jag knäckte ägg till lunchen överraskades jag av det här:
Jag plockar äggen flera ggr/dag och de förvaras i kylskåp, garanterat ingen höna som legat på det ett tag... Blodsträngarnas form såg annorlunda ut också, men var och en av dem bestod väl av ungefär lika mkt blod som ett embryo som ruvats 4 dagar eller så...

Ngn som vet varför det var blod i ägget?
« Senast ändrad: 07 feb-13 kl 00:52 av Sirpa »
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

gernsö

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 05 maj-09 kl 20:34 »
Hittade detta:
" hos lätttare raser, avsedda för äggproduktin, är sjukdomstecknen i regel mindre tydliga, det synliga tecknet på infektion är då ständigt nedsmutsade fjädrar kring kloaken . Vidare kan en stor blodfläck finnas inlagrad i ägget, antingen i gulan eller i vitan..."

Taget ur boken Friska fjäderfän siv 62.
Sjukdomen heter Mykoplasmos ( CRD)
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Sirpa

• -
« Svar #3 skrivet: 08 jun-09 kl 09:46 »
det synliga tecknet på infektion är då ständigt nedsmutsade fjädrar kring kloaken .
Vidare kan en stor blodfläck finnas inlagrad i ägget, antingen i gulan eller i vitan..."

Sjukdomen heter Mykoplasmos ( CRD)

CRD är nog rätt okänt för de flesta hönsägare, så detta var intressant  :)
Höns och Liljor i min trädgård.

putte95

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 01 dec-09 kl 10:33 »
behöver lite snabb hjälp.. ska precis baka och så när jag knäcker ett ägg av en unghöns som börjat värpa så är ägget som vanligt.. sen de andra ägger där är viten mycket "rödare" på något sett och sen är där en blodig sträng i det med?.  vad är det?.. är det farligt?

bild..
« Senast ändrad: 07 feb-13 kl 00:54 av Sirpa »

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #5 skrivet: 01 dec-09 kl 14:33 »
Inget farligt som sagt och nu har du fått en länk med. ;D Men oj, vad mycket blod!! Har aldrig varit med om en sådan syn tidigare.  :o (ibland när man kokar ägg och äter så kan man hitta småå blodprickar i vitan ibland, och även när man knäckt någon gång, men lååångt ifrån mängden i ditt ägg).
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #6 skrivet: 05 feb-10 kl 13:48 »
Kläckte ett ägg idag och det var jättemkt blod i  :O varför? farligt?
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #7 skrivet: 05 feb-10 kl 14:38 »
Om det inte hade utvecklats något i det, alltså ett början på foster så var det antagligen lite "extra protein" ifrån hönans äggledare som följt med ut. Kan bli så någon gång ibland, men det brukar inte vara jättemycket utan se ut som en leverplump på några få mm i diameter i vitan.

Hur såg detta ut lite mer beskrivande? Har du någon ruvhöna, har du varit noga isf. med att plocka undan äggen? Ett hjärta med blodkärl hinner att bildas inom mindre än 2 dygn, det tredje dygnet är det rejält med blodkärl.
Detta ägget var stort vitt, måste ha kommit från blandras flocken och har ingen som ruvar där.. var kanske en tredjedel av ägget med blod x__x har ingen bild på det då jag skulle knäcka det till hönsen som jag alltid gör med 1 ägg. >.< men dem åt upp det innan jag hann schasa bort dem.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Krollilja

• Äntligen på-landet-bo igen!
    • Gästrikland
Mycket blod i ägg?
« Svar #8 skrivet: 11 mar-12 kl 13:47 »
Hej,

antar att det finns en tråd om detta men hittar inget bra när jag söker...

Fick ägg av en vän som har tre av mina kycklingar från förra året (dom är ju höns nu då alltså). Det är tre tjejer som bor utan tupp. Några av äggen hade små blodiga "strängar" i sig, det reflekterade jag inte så mycket över, men ett av äggen var i princip helt blodigt innuti. Det som borde varit vitan var helt blodfärgat. Borde ha fotat men det åkte direkt i komposten...

Vad var det?

Krollilja

• Äntligen på-landet-bo igen!
    • Gästrikland
SV: Mycket blod i ägg?
« Svar #9 skrivet: 11 mar-12 kl 14:11 »
Tack för länktips!

Ingen av de där bilderna hade lika mycket blod i som det äckliga ägget jag knäckte, hua!

Det här är Hedemorahöns. Men eftersom de flesta äggen var fina så kanske det är en höna som gör blodäggen. Ska säga åt kompisen att kika på dem lite extra.

Men då kanske man inte ska höns från det stället mera då... eller så är det bara slumpen?

henrietta70

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 18 jan-14 kl 19:38 »
Den här äggen är lagd av en Blommehöna som börjat lägga ägg knapt en månad tillbaka.
Det knäcktes direkt i stekpannan...
All vitan hade svagt roda skiftning och sedan en ansamling av blod som syns på bilden.

Dela detta:

* Inloggade just nu

113 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser