Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bytesmarknad  (läst 1930 gånger)

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
Bytesmarknad
« skrivet: 02 mar-07 kl 13:58 »
Kan vi skapa en överskådlig tråd med enbart förslag till bytesaffärer? Utan att tråden fylls av en massa kommentarer och frågor/svar fram och tillbaka? Kanske. Vi gör ett experiment. Jag föreslår följande:

* Gör bara ett enda inlägg i denna tråd.
* Redigera ditt enda inlägg när du vill ändra, lägga till eller ta bort något.
* Tala om när och var bytet kan ske. Tala om vad du har och vad du vill ha istället. Och övriga önskemål.
* Om du hittar en lämplig affär i övriga inlägg kan du dessutom föreslå en deal, kanske rent av en byteskedja.
* Om du vill ställa frågor så gör det med privata meddelanden eller i en annan tråd.
* Om någon råkar skriva något annat i tråden, skicka ett privat meddelande och be henom ta bort sitt meddelande. Hänvisa till detta inlägg.

TÄVLING: Den som hittar och genomför den längsta byteskedjan i denna tråd får en burk honung eller en burk torkad stevia i pris av mig! Kedjan kan sträcka sig över flera platser och tider och mellan flera personer. Öppet fram till september 2007.

Exempel på en liten byteskedja: Nisse har honung och vill ha stevia. Eva har ost och vill ha honung. Kalle har stevia och vill ha ost. Nisse byter honung mot ost av Eva. Sedan byter Nisse osten mot stevia med Kalle. Alla glada och nöjda! Nisse vinner priset!

De här bytesaffärerna är främst avsedda att vara en kul grej i liten skala. Mest bara ännu en ursäkt för att träffas och ha det lite kul tillsammans. Så ordningsmakterna skall inte behöva känna sig alltför oroade.

Jag kommer nu omedelbart att bryta mot mina egna regler genom att göra ett nytt inlägg efter detta. Det kan kanske fungera lite som en mall för hur ditt inlägg kan se ut.

Synpunkter om denna tråd via privata meddelanden, inte i denna tråd, tack! (Eller starta en "bytesmarknad - fritt prat utan prut" tråd vid sidan om denna tråd om du inte kan hålla dig.)

A.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
Re:Bytesmarknad
« Svar #1 skrivet: 02 mar-07 kl 13:59 »
Plats och tid för byten med mig:
* Återträffen 2007-07-21 på Gislagård i Kärringe (Småland, Kronoberg, Ljungby).
* (Kanske även fler tillfällen. Får se.)

Jag har:
* Virke. Ohyvlat i olika dimensioner. Mest fur och gran, men även lite al, en, ek och björk.
* Honung. (Hoppas få mer under sommaren 2007.)
* 3 st rostfria 12(?) liters mjölkkannor utan lock, har varit delar till mindre mjölkmaskin.
* Stevia-plantor. (Kommer att driva upp ett antal sticklingar.)
* Torkad Stevia. (Om jag får bra fart på odlingarna under våren.)
* Byggsats till rustika trädgårdsmöbler eller annat i trä. (Kapat efter måttlista.)
* Gamla element för vattenburen värme. Friska men ej kompletta. Upphängning och en del anslutningar saknas.
* Diverse udda porslin, glas och bestick som inte passar bra med min loppisfyndade kalas-servis.

Jag vill ha:
* Smide. Exempelvis grindbeslag, låsar och grova gångjärn.
* Lösa hållare för stora kaffe-filter 1x6. För att brygga kaffe rakt ner i en stor pumptermos.
* Mindre (4-5 liter) rostfria krukor/kannor med lock.
* Andra rostfria bunkar och stora grytor. För hantering av honung och bivax.
* Diverse matchande porslin, glas och bestick som passar bra med min loppisfyndade kalas-servis.
* Mindre järngryta typ trefot eller hängande i kätting. För matlagning utomhus.
* Äldre verktyg för (grövre) träbearbetning. Exempelvis bandkniv, hyvel eller borr.
* Torkade delikatesser. Kryddor, frukt, bär, kantareller, örtsalt och annat gott.
* Konserverade delikatesser.
* Trasmattor.
* Fårfäll.
* Flätade korgar lämpliga för brödjäsning.
* Varma och hållbara inneskor.
* (Och förmodligen mycket annat som jag inte kommer på just nu.)

Övriga önskemål:
* Jag vill helst byta mina rostfria kannor mot andra mindre rostfria kannor med lock.
* Kanske kan vi byta loppis-porslin med varandra så att båda får mera enhetliga kalas-serviser? Får man tillräckligt av en sort kanske man till och med kan upphöja det till den ordinarie vardagsservisen.

Förslag till affärer:
* Inte än...

A.

Dela detta:

* Inloggade just nu

238 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser