Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sälja ägg  (läst 1935 gånger)

gotlandstjej

• Gotland
Sälja ägg
« skrivet: 01 mar-07 kl 19:58 »
Vänder mig till dem som vet vad som gäller. Jag skulle vilja sätta upp en skylt ute vid vägen när hönsen börjar värpa ordentligt igen om att vi har färska ägg till försäljning. Vad är det då som gäller, ska äggen vara genomlysta och vilka andra regler finns?
Har häst, lamm och höns av raserna dvärgkochin, Brahma  och Leghorn

Florina

• Gäst
Re:Sälja ägg
« Svar #1 skrivet: 02 mar-07 kl 13:44 »
Synd att din fråga inte blir besvarad :-\ men det kanske beror på att vi säljer till vänner o bekanta.

Miljö o Hälsa har sina regler när man ska sälja kommersielt. Finns sjukdomar som vi kan få via äggen, så att igentligen krävs det div regler o provsvar innan man får sälja sina ägg.
Man bär ansvar över om ngn skulle bli sjuk av ens ägg iallafall, så det är ett stort ansvar.

Vet inte hur det riktigt går till, men vi får hoppas på ytterligare svar till dig ;)

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 02 mar-07 kl 13:57 »
Alla har rätt att sälja från stalldörren. Inga speciella reglar. Säljer du på marknader eller till affär måste du ha tillstånd från livsmedelsverket och får ett nummer att stämpla på ägget.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 02 mar-07 kl 14:27 »
Jordbruksverket tycker man blir foderföretagare.

Florina

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 02 mar-07 kl 15:07 »
ok Christine :) det var bra att veta att man får sälja ägg från gården utan regler.

Helenan

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 02 mar-07 kl 16:28 »
Jordbruksverket tycker man blir foderföretagare.

Jo detta har vi ju nyligen diskuterat och då har jag för mig du skrev att EU inte anser att man blir foderföretagare pga att några ägg lämnar gården. Jag skulle inte bry mig om sjv. EU står ju över dem. :-X

Pelargon

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 02 mar-07 kl 16:55 »
Jag har nog starkare glasögon än dig helenan för jag vill minnas att det Ulric och några fler, skrev att det var just det man var....

Så fort man gav bort eller sålde ägg, höns kycklingar etc så var man foderföretagare !

Florina

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 02 mar-07 kl 17:01 »
Ja jag hade det på minnet me från förra tråden som pelargon nämner ::) men minnet e kort ;D

Helenan

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 02 mar-07 kl 17:48 »
Jag har nog starkare glasögon än dig helenan för jag vill minnas att det Ulric och några fler, skrev att det var just det man var....

Så fort man gav bort eller sålde ägg, höns kycklingar etc så var man foderföretagare !
??? Nu förstår jag inte vad du menar  ??? SJV och EU har ju olika åsikter  ???

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re: SJV..
« Svar #9 skrivet: 02 mar-07 kl 18:08 »
Jag förstår vad hon menar.

I den tråden skrev Ulric att han trodde att Jordbruksverket skulle få på tafsen vid ett överklagande till EU. Det var Ulrics personliga åsikt och hur det skulle bli vid ett överklagande vet vi inte.

Så tills någon överklagat och beslut kommit så gäller Jordbruksverkets bestämmelse !

Ok ?  :)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 02 mar-07 kl 19:29 »
Jag skulle inte bry mig om sjv. EU står ju över dem. :-X

Som sagt, det är så jag tolkar det. Och eftersom det är en EU-förordning så kan jordbruksverket tycka vad de vill, det är i alla fall förordningen som gäller även i Sverige.

Men! Skall man driva detta måste man vara tålmodig, högt motiverad och dessutom villig att ta den ekonomiska risk det innebär att trilskas. Jag är ingendera. Fegis.

Apropå regler har jordbruksverket fått i uppdrag att förenkla regelverket för lantbrukare.

http://www.sjv.se/nyhetsarkiv/nyheter/5.d1afd31104979e5ae80004541.html

gotlandstjej

• Gotland
« Svar #11 skrivet: 02 mar-07 kl 19:32 »
Tack för alla svar. Det är ju så att det kommer bli en del ägg till sommaren och nu har jag gett bort allteftersom, men det tycker de som får ägg inte om. De vill betala för äggen och jag har ju hört att det kan bli problem då. Men om jag har äggen hemma i kylskåpet och ryktet går från mun till mun att det finns ägg att köpa, då är det alltså inga problem. Hemifrån kan jag få sälja. Har jag förstått rätt?

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #12 skrivet: 02 mar-07 kl 19:49 »
Ja.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Skojarbråten

« Svar #13 skrivet: 03 mar-07 kl 18:08 »
Jag pratade med ett mycket trevligt fruntimmer på Livsmedelsverket för ett par veckor sedan, och du får visst stå på torget eller marknader och sälja, så länge du gör det till privatpersoner. Så fort ett företag blir inblandat, alltså en butik, restaurang eller liknande, då behöver ägget passera ett packeri först.

Skulle detta INTE stämma (efter vad Christine skriver), så har jag namn på kvinnan som var ansvarig för detta på Livsmedelsverket, och då ska hon få sina fiskar varma...
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

Skojarbråten

« Svar #14 skrivet: 03 mar-07 kl 18:10 »
Skulle förresten tro att det blir större problem med skylten vid vägen... Så länge den inte står på din tomt, förstås. Här gäller visst inte annat än just tomt heller, så har du en stor åker vid vägen plockar vv bort grejerna illa kvickt.

Man får minsann passa sig för att ta egna initiativ, för det uppskattas inte av staten.
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

gotlandstjej

• Gotland
« Svar #15 skrivet: 03 mar-07 kl 18:40 »
Ja, vi har en stor åker ute vid vägen, men jag tror att det räcker med att sälja här vid oss. Det ska ju bli lite ägg kvar till oss också. Vågar inte riskera att göra fel.

Dela detta:

* Inloggade just nu

96 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser