Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  TIPS Boende  (läst 1370 gånger)

Aydl

• Blekinge
TIPS Boende
« skrivet: 19 feb-14 kl 13:27 »
Jag håller på att bygga mitt hönshus för att börja med höns och det ska bli så spännande. Läser allt jag kan komma över och har varit o kikat på olika typer av hönshus. Blir ca 10-12 kvm i en lada. Vilken färg har ni använt för målning? Står om kalkfärg o oljefärg. Jag har tänkt använda akrylfärg då jag tänkt att den ska hålla även vid tvättning.  HAr tänkt göra en lite avdelning för kycklingar/ruvning/ etc. Något speciellt att tänka på ? Har även tänkt sätta in en värmelampa typ grislampa för värme kalla dagar. Något jag bör tänka på med val av plats. Bör den vara över/vid sittpinnarna? Ska dra elen i helgen. Luckan ut, vilken typ av öppning föredrar ni? Bör man ha dubbla luckor? ska ha luckan en bit upp och sedan kommer den gå ut i en rastgård med tak som hönsen ska få gå i när jag inte är hemma. Tacksam för alla tips. :)
~ Jag är inte där mina skor står utan där mina drömmar finns ~

Aydl

• Blekinge
SV: TIPS Boende
« Svar #1 skrivet: 19 feb-14 kl 14:07 »
Liksaså med ventilation, har två fönster som jag ska fixa så att ett går att öppna, nät längst upp på ena sidan ut till resten av ladan samt ett "hål" ut i väggen eller upp i taket. Räcker detta?

Nina W

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 19 feb-14 kl 14:22 »
-Om du slår upp höns här på forumet och så sidan -Boende mm så får du många tips.

-Om jag skulle bygga själv så skulle jag satsa på väggar som går att kalka av hygieniska själ. Höns är riktiga skitgrisar - värre än grisar för höns flyger både högt och lågt...

Aydl

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 19 feb-14 kl 14:47 »
Jo, jag har läst en hel del och fått många tips och ändrat om en del i mitt tänkande, men just dessa frågor har jag inte hittat något om. Just för att de skitar ned så mycket så hade jag tänkt välja akrylat för att lätt kunna rengöra. reden och dylikt ska vara löstagbart samt en lucka vid golvet(stängbar) som vattnet kan rinna ut genom så jag kan rengöra med högtryckstvätt.

freitag

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 19 feb-14 kl 16:03 »
Hej - kul med hönshusplanerna! Jag byggde hönshus för 2 år sedan och hade jag gjort om det nu hade jag gjort mycket annorlunda. Man lär av sina misstag :-) Framförallt hade jag satsat på mer lättstädade material, framförallt väggar och tak. Höns dammar och skitar ner rejält. Jag skulle nog klä väggarna med formplyfa eller nåt annat lättstädat, även om det är dyrt. Det behövs/kan inte målas. Men tänk annars på att välja så släta material som möjligt så inte smuts och ohyra kan krypa in och gömma sig. Om du tänker dig en skiljevägg, typ nätvägg, för att ha en foderavdelning, gör heltäckande material (typ en skiva) upp en bit. När hönsen landar i ströt från nattpinnarna yr det upp och ut massa strö i den avdelningen annars. Värmelampa ovanför nattpinnen är väl bra, tänk bara på att de inte ska flaxa in i den.

Tänk på att utnyttja olika plan. T ex om du har en bra skiva under pinnarna, kan du bättre använda området under till ruvbur, reden eller matplatser. Redena får gärna stå mörkt och lite undanskymt (speciellt om du vill att de ska ruva). Höns gillar att sitta och hoppa på allt (i alla fall mina lantrashöns). Det kan man både göra till något positivt, eller göra bort sig på ;)

Allt som gör saker och ting mer lättstädat är bra!

ChickenSteps

• Halland
    • ChickenSteps
« Svar #5 skrivet: 03 mar-14 kl 20:24 »

Vi målade väggar och inredning med kalkfärg men hade vi byggt nu hade vi satt formplyfa eller andra träskivor som är släta (lätt att städa och minskar risk för kvalster) eller målat med en miljövänlig 'plastfärg' som går att torka av, sån man har i grovkök. Kolla i färghandeln om den funkar i lador osv (tänker på temperaturen). Sen är det bra ur kvalstersynpunkt och för att minimera drag att täta mellanrum mellan träskivor med fog. Går att måla över allt sen.

Ang grislampa så var noga med att den inte hänger för nära saker, eller hönsen, och att den absolut inte kan lossna och ramla ner i spånet, de blir varma... Och att IP:n stämmer och att den är godkänd för brandfarliga rum som hölogar, stall och snickerier typ.

I min blogg finns några länkar om värmekällor och annat praktiskt kring höns:

http://chickensteps.wordpress.com/lankar/

Lycka till!
http://chickensteps.wordpress.com/

Skriver om Höns & Lantliv i bloggen ChickenSteps. Välkommen!

Aydl

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 06 mar-14 kl 21:45 »
Tack för svar! Blev akrylfärg o hade faktiskt fog i mellanrummen :) Bad elektrikern sätta kontakter i taket så jag kan sätta lampan direkt under. Skulle kedjan brista så håller elsladden uppe lampan eller så dras kontakten ut. känns tryggt o säkert. Men svårt att veta exakt plats. Formplyfa blev det till redena men tyckte det blev för mörkt för väggarna.
Nöjd än så länge med hönshuset o hönsen verkar trivas, det är ju viktigast. Började värpa redan dagen efter ankomst. :)

TAck, ska kolla in länken!

Dela detta:

* Inloggade just nu

169 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser