Hej - kul med hönshusplanerna! Jag byggde hönshus för 2 år sedan och hade jag gjort om det nu hade jag gjort mycket annorlunda. Man lär av sina misstag :-) Framförallt hade jag satsat på mer lättstädade material, framförallt väggar och tak. Höns dammar och skitar ner rejält. Jag skulle nog klä väggarna med formplyfa eller nåt annat lättstädat, även om det är dyrt. Det behövs/kan inte målas. Men tänk annars på att välja så släta material som möjligt så inte smuts och ohyra kan krypa in och gömma sig. Om du tänker dig en skiljevägg, typ nätvägg, för att ha en foderavdelning, gör heltäckande material (typ en skiva) upp en bit. När hönsen landar i ströt från nattpinnarna yr det upp och ut massa strö i den avdelningen annars. Värmelampa ovanför nattpinnen är väl bra, tänk bara på att de inte ska flaxa in i den.
Tänk på att utnyttja olika plan. T ex om du har en bra skiva under pinnarna, kan du bättre använda området under till ruvbur, reden eller matplatser. Redena får gärna stå mörkt och lite undanskymt (speciellt om du vill att de ska ruva). Höns gillar att sitta och hoppa på allt (i alla fall mina lantrashöns). Det kan man både göra till något positivt, eller göra bort sig på
Allt som gör saker och ting mer lättstädat är bra!