Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Veterinärerna förvirrade över mina fårs symptom  (läst 6214 gånger)

Sirpa

• -
Re:Veterinärerna förvirrade över mina fårs symptom
« Svar #20 skrivet: 03 mar-07 kl 09:27 »
Symptomen stämmer nästan på ett av våra får.
dock har hon kvar samma symptom efter tre dagar så jag tror nog knappast att det är ull mellan tänder som är ett problem här..

Hur är det med din tacka är hon bättre nu ?
Höns och Liljor i min trädgård.

louise

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 04 mar-07 kl 13:37 »
Ja det där med värde på får..  När en av mina tackor var halt sa veterinären att man kan inte lägga hur mycket resurser som helst, det hade ju varit skillnad om det var en hund.. Jag såg ju lamminkomsterna på flera tusen försvinna, det var tal om att slakta henne.  Och visst är det också rent känslomässigt, det beror ju på hur och varför man har fåren.

Emmaibäcka

« Svar #22 skrivet: 05 mar-07 kl 11:54 »
Tösa börjar bli bra nu :) men hon har fått dubbel dos pencellin i 10 dgr så fattas annars ;)

vallmia

« Svar #23 skrivet: 06 mar-07 kl 20:20 »
Måste berätta att för ett antal år sedan hade en av mina unga Gotlänningar samma symptom. Det var kallt så jag trodde först att hon hade frusit fast i pälsen... Det såg riktigt läbbigt ut, då hon snurrade och snurrade på en plats längre bort i hagen medan de andra kom fram.
Jag frågade också runt och ingen kunde ge ett svar, men eftersom jag såg att hon höll fast i pälsen så gissade jag att det hade något med den att göra. De blev klippta och avlusade, och ingen visade något mer konstigt beteende efter det. Hade väl tur som i detta fall testade det först och avvaktade med veterinären.

mobben

« Svar #24 skrivet: 16 mar-07 kl 21:58 »
Om fåren får kraftfoder kan det hända att magen ballar ur. Magens enzymer sätts ur spel vilket i sin tur stör dom elektriska inpulserna till järnan. detta avjälps med e-vitamin.
Har själv haft detta problem med ett antal lamm.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #25 skrivet: 16 mar-07 kl 22:04 »
Om fåren får kraftfoder kan det hända att magen ballar ur. Magens enzymer sätts ur spel vilket i sin tur stör dom elektriska inpulserna till järnan. detta avjälps med e-vitamin.
Har själv haft detta problem med ett antal lamm.

Totalt förvirrad vad hör detta ihop med  ???
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

mobben

« Svar #26 skrivet: 16 mar-07 kl 22:08 »
Symtomen du bekrev är liknande som våra lamm fick

mobben

« Svar #27 skrivet: 16 mar-07 kl 22:09 »
Sorry inte du men lollo

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #28 skrivet: 16 mar-07 kl 22:13 »
det att dom snurrade runt? men det var ju för att dom fastnat i sin egen ull.....
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

mobben

« Svar #29 skrivet: 16 mar-07 kl 22:17 »
Misade detta . Lustigt att inte vetrinärerna tipsade om detta .

Dela detta:

* Inloggade just nu

68 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser