Hej,
Hittade just en av våra finast hönor liggande på golvet i hönshuset. Jag trodde hon lagt sig att ruva i morse när jag först så henne men nu såg jag hur huvudet var böjt rakt bakåt över ryggen så att näbben nästan pekade rakt upp.
När jag skulle ta äggen från henne rörde hon sig knappt och henne leker man vanligen inte med. Alltså dålig. Jag lyfte upp henne och hon protesterade inte, magen var uppsvälld som en mindre handboll!!! Hon bara kved och kunde inte röra sig. När jag tog ut henne och lade henne på däcket så fick hon ett mindre flaxanfall och sedan låg hon stilla och kippade efter andan. Hon led uppenbarligen så jag slipade upp yxan och avslutade henne. Vid avslutandet så flaxade hon inte ens, knappt någon reaktion allt.
Jag ville naturligtvis veta vad som var fel så jag tog in henne i köket och utförde en obduktion, om dock något rudimentär... När jag öppnade magen så flöt det ut massor med klar vätska. Jag skulle grovt uppskatta det till en liter!!! Hela magen sjönk ihop när jag tömde henne på "vatten".
När jag öppnade magsäcken så var den normalt fylld med vetekorn och lite gräs osv...
Jag bedömer att vattnet fanns efter vetekornen och gräsblandningen, efter i flödet från näbb till rumpa alltså.
Någon som varit med om något liknande? Vad kan det vara som gör att hon har så mycket vätska i mag-tarmsystemet?
mvh
TP