Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Coccidios på 3 dygn gammal kyckling?  (läst 2663 gånger)

tm78

• Norge
    • Låt din mat vara din medicin, och din medicin vara din mat
Coccidios på 3 dygn gammal kyckling?
« skrivet: 09 mar-14 kl 15:36 »
Hur tidigt kan kycklingarna få coccidios?  ???  ???

Jag har en kyckling som hänger med vingarna och är superslö. Hon varken äter eller dricker utan tvång och hon står och sover nästan hela tiden. Och om det inte är coccidios, vad kan det då vara?
Och framför allt, vad kan jag göra?? Ska jag separera henne från resten av kycklingarna eller är det evt. redan för sent? (men vi har bara en värmelampa, så jag vet inte hur jag evt. skulle lösa det i så fall...)
Vi håller rent i buren, byter handduk 2-3 gånger om dagen och kokar vatten + foderfat dagligen.
Jag har gräslök hemma, är det för tidigt att ge det till kycklingar som är mellan 1-4 dygn gamla? Kefir har jag också, ska jag försöka få i alla kycklingarna det?

sonja på slätten

• Halland
SV: Coccidios på 3 dygn gammal kyckling?
« Svar #1 skrivet: 09 mar-14 kl 15:48 »
Med tanke på kycklingarnas ålder och skötseln är coccidios inte troligt.
Eller har du sett blodigt, löst bajs?
Det kan vara så att denna kyckling aldrig kommit på hur man äter. Den har klarat sig bra de första dygnen,  men nu är gulsäcken slut och kycklingen har ingen energi alls kvar.
Om det är så, så är räddningsinsatser lönlösa.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

tm78

• Norge
« Svar #2 skrivet: 09 mar-14 kl 15:56 »
Tack för svar.
Jag har inte sett något blodigt bajs, men lite löst bajs är det ju några av kycklingarna som har.
Kycklingen har både ätit och druckit själv tidigare, och det har varit full fart på henne fram tills ungefär i förmiddags. Det är järhöns och detta är en av de två hönorna vi fick...
Nu står hon mycket med öppen näbb, somnar stående och vingarna liksom hänger längs med sidorna. Jag blir så bekymrad  :'(

Smajsan

• -
« Svar #3 skrivet: 10 mar-14 kl 06:12 »
Oj vad ledsamt   :'(
Hoppas hon lever fortfarande och kanske tillomed är pigg igen. Det brukar gå fort åt båda hållen när dom är så små.
Jag skulle mata henne med ljummet sockervatten så hon får lite energi och sedan lite hälsofil.
Men det kan vara något annat medfött fel som du inte kan göra något åt.
Hoppas att hon mår bra nu.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

tm78

• Norge
« Svar #4 skrivet: 10 mar-14 kl 07:48 »
Hon fick honungsvatten med jämna mellanrum hela eftermiddagen och kvällen igår, och även lite Kefir blandat med vatten och smulat foder. Men det var verkligen inte mycket vi fick i henne. Imorse hade hon faktiskt ändå kvicknat till lite, och åt lite äggula själv. Men nu har en av tuppkycklingarna blivit likadan - och på bägge så hör vi nu att det liksom "knäpper" när de andas. Vad kan det vara ???
Buren står än så länge inomhus i vårt gästrum, så de har ju inte varit utsatta för drag eller nedkylning - mer än det vi tar ut dem i vanlig rumstemp när vi rengör buren.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #5 skrivet: 10 mar-14 kl 09:09 »
Vad det är för fel med kycklingarna kan jag inte säga.
Men du ska inte tro att det beror på något fel i skötseln, så som du beskriver den.
Eftersom de är så unga, kan man kanske tänka sig någon äggburen infektion. Eller någon medfödd svaghet.
Har du fött upp dessa höns utan problem tidigare?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

tm78

• Norge
« Svar #6 skrivet: 10 mar-14 kl 13:01 »
Den lilla hön-kycklingen verkar repa sig, hon äter äggula och dricker honungsvatten och är lite piggare idag än igår - men fortfarande inte frisk. Tuppen däremot finns inte längre. Han stelnade plötsligt i händerna på min sambo när han försökte få i honom honungsvatten i förmiddags. Lilla vännen  :'(

Det är alltså två järhöns som är drabbade hittills, av 7 järhöns och 8 sussex.
Det är första gången vi tar fram kycklingar av dessa raser (och andra gången vi tar fram kycklingar över huvudtaget). Alla kycklingarna har kommit sent, den första kom på 22:a dygnet, och den sista kom på 25:e dygnet. Flera av dem har kämpat länge med att komma ut och några har fått hjälp av oss till slut. Men tuppen som dog, och hönan som är sjuk kom bägge ut av sig själva.
Jag tror inte att maskinen vi har använt är pålitlig - det känns som att det har varit något fel med temperatur och/eller luftfuktighet när alla kläcker så sent tycker jag. Kanske det som gör att kycklingarna är extra känsliga nu?

Dela detta:

* Inloggade just nu

108 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser