Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inte för att någon här blir förvånad..  (läst 1310 gånger)

Zadie

• Västerbotten
Inte för att någon här blir förvånad..
« skrivet: 26 mar-14 kl 13:24 »
..men en ny studie visar att getter är tämligen intelligenta och har bra långtidsminne.

http://phys.org/news/2014-03-goats-clever-previously-thought.html

Norrlänning som återvänt hem och lite till. Liten gård med hundar, katter, hästar, höns och lappgetter.

Forsnäs Hemman

• Har 5 lantraser & en ätbar, härdig trädgård
    • Lappland
    • Forsnäs Hemman
SV: Inte för att någon här blir förvånad..
« Svar #1 skrivet: 26 mar-14 kl 15:01 »
Ingen blir nog förvånad. =)
Köpte en mor och en dotter förra året, med 10 månaders mellanrum. Dom kände igen varandra direkt dom återförenades.

Vi har också flera getter som lärs sig se när "haspen är av" och då puttar upp dörrarna till hagen. Om haspen är på, så provar dom inte ens.
Vi bygger upp en modern gård med respekt för djur, natur och människor. Vi bor i Lappland.
Vi har Lappgetter, Ölandshöns, Blekingeankor, Ölandsgäss&  Gotlandskaniner i genbank. Vi odlar med naturlig dynamik och skapar en ätbar, härdig trädgård.
Hemsida: http://forsnashemman.blogspot.se

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #2 skrivet: 27 mar-14 kl 10:40 »
Här är en till nyhet på samma tema, jag tror om ett annat forskningsprojekt:
"Getter smartare än vi tror"
http://www.dn.se/goda-nyheter/getter-smartare-an-vi-tror/

Jag undrar om getter domesticerats lika hårt som t.ex. får? T.ex. avlats lika mycket på avkastning? Jag tänker på islandsfår, där det tydligen (vad jag har läst) finns två stammar inom rasen. Den ena är högavkastande produktionsdjur, som inte är särskilt intelligenta eller duktiga på att överleva. Den andra är intelligenta ledar- och spanardjur. De har inte på samma sätt avlats för att ge hög avkastning. Dessa är duktiga på att överleva och hjälper också de mycket talrikare produktionsdjuren.

Personligen tycker jag det känns trist när produktionsinriktad avel (och skötsel) går så långt att djuren upplevs som tröga, avtrubbade, ointelligenta.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #3 skrivet: 27 mar-14 kl 22:35 »
Att folk tror att getter äter "vad som helst" visste jag, men att de skulle ha rykte om sig att vara dumma?  Aldrig hört.

Jag undrar om det inte är en förhastad slutsats att getter skulle föredra att experimentera själva hellre än att titta på hur andra getter gör.  För mig del tror jag snarare att uppgiften att dra, gnaga och ruska i maten är så naturlig för getter, att de klarar det själva på ungefär samma tid som att titta hur någon annan gör.

Någon borde tipsa de där vetenskaparna om utmaningen att tillfälligt röra sig bort ifrån det åtrådda godiset för att låsa upp behållaren.  Då kan man börja tala om intelligens!  För min del skulle jag gissa att bara en del getter klarar just det.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

187 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser