Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Krasslig höna -hur länge vänta?  (läst 802 gånger)

jenny77

• Västerbotten
Krasslig höna -hur länge vänta?
« skrivet: 28 mar-14 kl 14:30 »
Min just nu äldsta höna blev slö och fick ansträngd väsig andning för ca 2 veckor sedan. Jag isolerade henne från de andra direkt, nu sitter hon i en hundbur i sadelkammaren där det är 18-20 plusgrader. Hon var ganska tunn så hon får skalade solrosfrön (och värp, vete, havre och korn) plus a-fil och grönsaker och apelsin för c-vitamin... I vattnet får hon multivitamin. För några dagar sedan upptäckte jag att hon har mask så jag håller på att avmaska henne nu.
Grejen är den att hon fortfarande har ansträngd, väsig andning större delen av tiden. Ibland så hör man nästan ingenting, och jag tycker att hon blivit mycket mer alert och betydligt piggare, äter med god aptit. Hennes kam har gått från blek till klarröd.

Hur länge ska man ge henne?

Har pratat med veterinär, blir inte så mkt klokare. Får till svar att det är bara att vänta och se.

Vad har ni för erfarenhet?

Ingen av de andra visar några som helst symptom. Den sjuka hönan är kring 8 år gammal, give or take.

Någon? :)

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
SV: Krasslig höna -hur länge vänta?
« Svar #1 skrivet: 31 mar-14 kl 15:35 »
Åtta år är ju ganska hög ålder på en höna, men att hon har fått bättre färg på kammen är ett klart tecken på at hon håller på att bli bättre, jag kan nog bara säga som din veterinär, vänta o se, att hon andas anstängt går nog över så småningom, men jag undrar vad du har för strö i hönshuset, dammar det mycket?
Västgötamor

jenny77

• Västerbotten
SV: Krasslig höna -hur länge vänta?
« Svar #2 skrivet: 31 mar-14 kl 22:57 »
Just nu har jag spån i hönshuset. Hade halm innan, men fick ta bort en annan gammelhöna (10år) då hon fick stopp i krävan, det var smockfull med rutten halm och efter det bytte jag till spån. Jag byter strö helt en gång i veckan. Den sjuka hönan har halm i sin "isoleringscell" :)

Hon har de senaste två dagarna andats i stort sett ljudlöst, kammen har jättefin färg men nu äter hon dåligt istället.. Blir det inte bättre innan helgen får hon nog vandra vidare då hon är ganska mager :(

Dela detta:

* Inloggade just nu

106 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser