Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ekologiska ägg=luftburen smitta?  (läst 965 gånger)

Guran

• Lappland
Ekologiska ägg=luftburen smitta?
« skrivet: 07 apr-14 kl 16:42 »
Hej!
Lyssnar på Kommunfullmäkteige (KF) i min kommun och blev alldeles paff när matansvarige kläcker ur sig (!) att de absolut inte vill ha med ekologiska, frigående ägg att göra då de sprider luftburen smitta.
Googlar nu som en tok för att hitta info om detta. Om man säger sådant i ett offentligt forum borde man ju ha något om "föttren"?
Någon som kan ge mig ett "bu" eller "bä" angående detta?

sonja på slätten

• Halland
SV: Ekologiska ägg=luftburen smitta?
« Svar #1 skrivet: 07 apr-14 kl 18:19 »
Oj oj vad vi alla här måste vara smittade!
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 07 apr-14 kl 21:44 »
Matansvarige kan nog inte så mycket om smittor.... Ekologiska ägg är inte mer riskfyllda att äta än nadra ägg. Dessutom är det väldigt få luftburna sjukdomar som höns kan smitta folk med. Personen i fråga behöver läsa på innan han/hon uttalar sig om saker som han/hon uppenbarligen inte begriper!
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Guran

• Lappland
« Svar #3 skrivet: 08 apr-14 kl 06:27 »
Oj oj vad vi alla här måste vara smittade!

Ja precis vad jag tänkte! Hon raljerade om andra saker med. Lite farligt eftersom vissa saker hon sa var konkreta medan andra kändes som helt tagna ur luften. Att saker var "skit" sa hon ofta; att "vi använder inte sån skit, vi inte!" t ex. Lät påläst men ändå stämde det liksom inte. Jag har länge haft dubier om denna männisch genom föräldrainformation och telefonsamtal men har försökt intala mig om att det bara är jag som är tvärsöver och dömer snabbt. Men nu måste väl fler börja inse hur det är fatt?

Guran

• Lappland
« Svar #4 skrivet: 08 apr-14 kl 06:33 »
Matansvarige kan nog inte så mycket om smittor.... Ekologiska ägg är inte mer riskfyllda att äta än nadra ägg. Dessutom är det väldigt få luftburna sjukdomar som höns kan smitta folk med. Personen i fråga behöver läsa på innan han/hon uttalar sig om saker som han/hon uppenbarligen inte begriper!

Ja, jag förstår det men blir naturligtvis tveksam när kommunens matansvarige säger något sådant. Det var tyvärr inte enda grodan och antagligen fanns många felaktigheter som jag inte ens förstår är just fel. Men detta om äggen kände jag att "neeej, DET kan väl ändå inte stämma??"

tiefkuhlhuhn

• Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 08 apr-14 kl 12:49 »
Hej!

har läsd det igor och var so chokerad att jag kan först svara nu.
Jag tycker hon är jättefarligt, da hon/han är övertygad av det vad hon prata.
Lite fakter:
http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%C3%A4lla%20och%20ladda%20ner/rapporter/2004/PM2004_05_ekologiska_konventionella_agg.pdf

Det finns bra om bilder om massdjurhallning, da se man bra om "skit" den äter okunniga människor. Och jag menar inte bilder med nybesättad stallen och söta kycklingar.
Skicka henne gärna bild med 9 hönor per m² i en bur, utan fjäder och död höns det ligger i hönsbais i inomhushallning och till slut försvinna som Botulismusbomber pa nästa salatplantering.
Luftburen smittrisk finns sellan.
Om vad prata henne? Diphterie? Tuberkulose? Aviäre fågelinfluenza?
Nåt konkret?

Ekolgiska hönshållning är en bra väg till bättre förhållende till människor och djur.

Jag träffa henne säkert den 10. mai till Byakultdagen i Gällivare.
Jag kommer med höns och vaktlar.
Hur farligt blir då hobbyhöns ;D :o ;D
Blir säkert utkastad.

Men nu muste jag inte mer fundera varför är det so konstigt med äggförsälning här visst gånger.
Men alla det har provad 1 gång kommer tillbaka ;D

Guran: Kommer du också?

Dela detta:

* Inloggade just nu

156 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser