Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Naturliga Färgpigment  (läst 7704 gånger)

Martin.l

• Gästrikland
Naturliga Färgpigment
« skrivet: 22 jan-13 kl 10:40 »
Hej!

Jag ska måla några nytillverkade möbler i trä svarta och behöver hjälp med pigmenten.
Det jag funderar på är bensvart, hur gör man det? Ska man bränna krossad ben utan syre eller kan man bränna det i en vanlig stekpanna? Vad är sen bäst att blanda med, ska man blanda med linolja eller finns det något som torkar snabbare/blir bättre?

Hitills har jag provat med kol, aska, plommonkärnor och vad jag tror är blankaska, men utan något resultat jag är nöjd med.

Andra tips om pigment eller råd om tillvägagångssätt mottages tacksamt!
Här ska jag skriva något smart, jag ska bara komma på något.

Midvinter

• Dalarna
SV: Naturliga Färgpigment
« Svar #1 skrivet: 22 jan-13 kl 10:51 »
Vet inte vad du räknar som naturligt, men jag har funderat på svart järnoxid (FeO) som pigment. Alternativt blanda flera olika riktigt mörka jordpigment. Hoppas det finns någon som kan mer som vet hur det skulle funka/inte funka som kan svara.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Martin.l

• Gästrikland
« Svar #2 skrivet: 22 jan-13 kl 11:06 »
Jag har jäst en del om järnoxider och liknande men de är tyvärr inte "naturliga nog" (jag vet, detta är tyvärr ganska nördigt).
Helst vill jag bara använda saker som kommer direkt ur djur- & växtriket.

Jordpigment är lite på gränsen, det tar ju en sån jäkla tid för naturen att skapa dom, men i värsta fall kan det fungera.

Är det någons som har provat att "måla" saker med ryssolja och vet hur det fungerar som bindnings-/lösningsmedel?

kanka

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 22 jan-13 kl 12:22 »
Själva oljan är ju inte svart, däremot björktjäran som är den andra produkten vid bränning.
Läder färgar ju svar med tjäran men hur det funkar på trä vet jag inte.
Kolla med Eldaren här på forumet, han har en hel del kunskap i ämnet.

Hälsningar från torpet
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 22 jan-13 kl 13:19 »
Kan tillägga att sot, som tex. bensvart, etc. är cancerframkallande. Men det är det ju så mycket som är nuförtiden... Hur stor/reell risken är i just ditt projekt vet jag inte. Antagligen går det bra. Ville bara nämna det.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Vitis

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 23 jan-13 kl 11:44 »
Kimrök borde vara det enklaste att framställa och naturligt om du gör sotet med sterin.

En stor fördel är att du inte behöver mala pigmentet, kolpartiklarna är så små dom kan bli redan från början.   

En färgtyp som jag kan rekomendera är äggoljetempera. Enkel att blanda och är slitstark och lämplig till möbler. Ytan blir dock matt, vet inte om man kan få den blank på nåt sätt.

Att blanda egen linoljefärg kan man inte göra utan speciell utrustning, pigmenterad olja däremot är bara att röra ihop. Börja isf. med pigmentet och lite lite olja, jobba ihop det till en pasta utan klumpar innan mer olja tillsätts.

Martin.l

• Gästrikland
« Svar #6 skrivet: 14 mar-13 kl 22:55 »
Tack för bra svar. Det slutade med en blandning av sot och bränt ben.
Kimrök ska jag kolla vidare på, det verkar vara ganska lätt att arbeta med när man väl får ihop det.

Än en gång, tack för bra svar!

bajo0200

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 15 mar-13 kl 17:00 »
Tack för bra svar. Det slutade med en blandning av sot och bränt ben.
Kimrök ska jag kolla vidare på, det verkar vara ganska lätt att arbeta med när man väl får ihop det.

Än en gånig, tack för bra svar!

Visst går det bra att blanda egen linoljefärg, då jag gjort det i många år både ute och inne och på möbler. Linolja, balsamterpentin och färgpigment i lämplig propotioner, beroende om det är grundvarv eller slutvarv. Fördelen med egenblandad färg är att det går att styra glansen på sista varvet.

Lycka till

Martin.l

• Gästrikland
« Svar #8 skrivet: 20 mar-14 kl 16:52 »
Hej!

Bumpar igång den här tråden igen!
Tack för alla tips, den senaste färgen är av kimrök och den fungerar riktigt bra.
Nu skulle vi vilja ta fram en annan kulör, vi har pratat om rött. Men hur gör man för att göra det beständigt mot UV?
Vi har testat Krapp, rödbeta, rödkål och lite andra olika saker, men hittills utan framgång. Färgerna blir väldigt fina, men dom bleknar ganska fort.

Alla tips mottages med öppna armar!

Dela detta:

* Inloggade just nu

110 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser