Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getternas läte  (läst 1826 gånger)

cocosbusen

• Bohuslän
Getternas läte
« skrivet: 28 mar-14 kl 13:08 »

Är det någon som har lite spännande information om bockarna och deras läte? De har ju så "smååå" och söta röster? Alla bockar jag träffat låter som små killingar, även när de är vuxna.

Finns det någon speciell anledning till det? :o Man kan ju tycka att de borde låta m e r och h ö g r e än töserna.
Typ MAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHH! ;)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Getternas läte
« Svar #1 skrivet: 29 mar-14 kl 19:35 »
Getternas språk är ganska stiliserat, en viss sak betyder alltid samma.  Fast för oss kan det blir lite förvirrande, exempelvis låter bockens "JAG ÄÄÄLSKAR DIG; SNYGGING!!!"  nästan, men bara nästan, likadant som "Varning!  Det där är nog farligt!"

Det du beskriver låter närmast som "Vart tog den vackra flickan vägen, jag ser henne inte!"
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

157 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser