Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp ! Ohyra på mina nya Kycklingar !  (läst 10833 gånger)

Cherrycupcake80

• Skåne
Hjälp ! Ohyra på mina nya Kycklingar !
« skrivet: 28 aug-13 kl 22:04 »
Jag hämtade hem fyra 2,5 mån. kycklingar igår. sen dom kom tycker jag dom kliat sig. mina förra höns gjorde aldrig så. min enda kyckling jag själv hade hemma har heller inte gjort så men nu kliar hon oxå sig ! Jag får små djur på mig när jag tar upp kycklingarna ! Nu kliar det på mig med o har gjort varje gång jag varit ute hos kycklingarna!!! Vad är det ? och vad gör jag ? är det lätt el. svårt o bli av med ? hönshuset va ju nystädat för dom nya kycklingarna o nu känns d som allt behövs sanerar o d blir en stor kostnad o vart vänder jag mig o hur får jag bort all ohyra ?????  :'(  :'(
bifogar bilder. dom e lite gula o genomskinliga, ser runda ut men där e vissa större som e lite långa.

Marianna hönsamamma

• Skåne
SV: Hjälp ! Ohyra på mina nya Kycklingar !
« Svar #1 skrivet: 28 aug-13 kl 22:25 »
Visst är det jättesvårt med löss på kycklingarna. Vissa kliar sig så att de får sår. Jag använder släckt kalk överallt i hönshuset. Upplöst i vatten att måla sittpinnar med, strör på golvet och i redena samt i sandbaden. Hönsen har alltid löss, men vissa kycklingar tycks känsligare. De kliar sig så att de får sår. Då stryker jag på "hästsalva" som innehåller tjära (köpes där det finns hästartiklar). Det har funkat på 2 kycklingar just nu. Motverkar troligen lössen samtidigt som det läker såret. Jag stryker på så länge kycklingen har sår.

Cherrycupcake80

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 28 aug-13 kl 22:27 »
Visst är det jättesvårt med löss på kycklingarna. Vissa kliar sig så att de får sår. Jag använder släckt kalk överallt i hönshuset. Upplöst i vatten att måla sittpinnar med, strör på golvet och i redena samt i sandbaden. Hönsen har alltid löss, men vissa kycklingar tycks känsligare. De kliar sig så att de får sår. Då stryker jag på "hästsalva" som innehåller tjära (köpes där det finns hästartiklar). Det har funkat på 2 kycklingar just nu. Motverkar troligen lössen samtidigt som det läker såret. Jag stryker på så länge kycklingen har sår.

så d e löss ? Jag har ingen aning.

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 28 aug-13 kl 22:54 »
Som jag ser det på bilderna så är det löss. Jag har aldrig "peppar peppar" haft löss på hönsen. Men jag gör som "Marianna" häller ut släckt kalk i värpredena, på golvet och ute i hönsgården. Blandar kalk och vatten och målar inredningen med. Pressar vitlöksklyftor i dricksvattnet i perioder. Städar hönshuset regelbundet och slår kalk mot väggarna eller sprutar med radar.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Cherrycupcake80

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 28 aug-13 kl 23:03 »
Som jag ser det på bilderna så är det löss. Jag har aldrig "peppar peppar" haft löss på hönsen. Men jag gör som "Marianna" häller ut släckt kalk i värpredena, på golvet och ute i hönsgården. Blandar kalk och vatten och målar inredningen med. Pressar vitlöksklyftor i dricksvattnet i perioder. Städar hönshuset regelbundet och slår kalk mot väggarna eller sprutar med radar.

"hoppas" d e löss, d verkar inte va lika svårt o bli av med som andra ohyror när jag läst lite här. jag har heller aldrig haft d förr :S
så jag ska sanera med kalk blandat m vatten i hönshuset ? Men vad tar jag på hönsen o kycklingarna? Jag har 2,5 mån. kycklingar som kom hit med detta men ikväll kom jag sedan hit med jättenya små duniga kycklingar vad preppar jag alla med ? Hoppas d går snabbt o lätt o bli av med !

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 29 aug-13 kl 12:26 »
Du kan måla väggarna med uppslammat kalk. Var speciellt noga i alla springor och vid sittpinnarnas fästen. Strö släckt kalk i reden och blanda med ströt Du har där. Blanda kalk i golvströt, sandbad och utegård. Hönsen brukar bada av sig ohyran. Kalken gör att ohyrans andningsvägar sätts igen och de kvävs. Kycklingarna badar ju också redan som mycket små. Men vad man ska "sanera" kycklingarna med om kalkbaden inte fungerar vet jag faktiskt inte. Har inte haft, i alla fall inte löss på några kycklingar. Det finns säker någon här på forumet som vet hur man ska göra med de små.

Cherrycupcake80

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 29 aug-13 kl 20:07 »
Du kan måla väggarna med uppslammat kalk. Var speciellt noga i alla springor och vid sittpinnarnas fästen. Strö släckt kalk i reden och blanda med ströt Du har där. Blanda kalk i golvströt, sandbad och utegård. Hönsen brukar bada av sig ohyran. Kalken gör att ohyrans andningsvägar sätts igen och de kvävs. Kycklingarna badar ju också redan som mycket små. Men vad man ska "sanera" kycklingarna med om kalkbaden inte fungerar vet jag faktiskt inte. Har inte haft, i alla fall inte löss på några kycklingar. Det finns säker någon här på forumet som vet hur man ska göra med de små.

Tack :)

zeina66

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 04 sep-13 kl 11:50 »
Varför kalk? Förklara gärna...  ???
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Vild

• -
« Svar #8 skrivet: 04 sep-13 kl 13:37 »
Varför kalk? Förklara gärna...  ???
Kalk täpper igen ohyrans luftvägar och kväver den om jag inte förstått fel. :)

zeina66

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 05 sep-13 kl 09:51 »
Okej... Men om man har ett hönshus som är målat med oljefärg på väggar,cement i golv, vanlig vattenlöslig takfärg,lackade trägrejer såsom reden & pinnar... Vad ska man använda istället för kalk?
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Inca

• Småland
« Svar #10 skrivet: 06 sep-13 kl 22:02 »
Jag fick en flaska flusa av en bonde. Droppar en droppe i nacken på varje höna och alla typer av kryp försvinner. Kanske inte är nyttigt?? men hönsen märks det inget på och alla typer av ohyra försvinner påett dygn. Kycklingar tål det också. Flaskan är ganska stor och räckt i flera år.

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #11 skrivet: 24 sep-13 kl 22:12 »
Vad är det för mystiskt medel? Kan man äta ägg från hönor som fått det giftet?

Snåttergården

• -
« Svar #12 skrivet: 28 sep-13 kl 09:28 »
Kalk täpper igen ohyrans luftvägar och kväver den om jag inte förstått fel. :)

Vilken typ av kalk?
Skogsmulle tjej. Som gillar lantbruk, jakt o fiske. Optimist :)
Bor med min son på en avskild gård med får, (getter, grisar), höns, kalkoner, katter och jakthund.

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #13 skrivet: 28 sep-13 kl 16:41 »
Vilken typ av kalk?
Släckt kalk, finns att köpa på Granngården.

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 28 sep-13 kl 16:49 »
Okej... Men om man har ett hönshus som är målat med oljefärg på väggar,cement i golv, vanlig vattenlöslig takfärg,lackade trägrejer såsom reden & pinnar... Vad ska man använda istället för kalk?
Det är bara bra att hönshuset är målat det underlättar städningen och begränsar ohyrans chans till gömslen. Jag häller släckt kalk i en jutesäck, tar på mig skyddsmask och slår med säcken mot väggarna så det ryker ordentligt. Det är en väldigt gammal och beprövad metod och det funkar. Ohyran dör av kvävning från dammet som sätter igen deras andningsvägar. Jag brukar spola rent efter några dagar för det blir väldigt dammigt. Man får göra om det vid behov.

Snåttergården

• -
« Svar #15 skrivet: 28 sep-13 kl 20:40 »
Släckt kalk, finns att köpa på Granngården.

Tack  :). Då ska jag pröva det
Skogsmulle tjej. Som gillar lantbruk, jakt o fiske. Optimist :)
Bor med min son på en avskild gård med får, (getter, grisar), höns, kalkoner, katter och jakthund.

Kanel

« Svar #16 skrivet: 30 mar-14 kl 20:26 »
Brukar ni köra både VirkonS (eller liknande) eller enbart kalk? Inga andra gifter/mediciner?

Kotatsu

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 13 apr-14 kl 05:51 »
Jag hämtade hem fyra 2,5 mån. kycklingar igår. sen dom kom tycker jag dom kliat sig. mina förra höns gjorde aldrig så. min enda kyckling jag själv hade hemma har heller inte gjort så men nu kliar hon oxå sig ! Jag får små djur på mig när jag tar upp kycklingarna ! Nu kliar det på mig med o har gjort varje gång jag varit ute hos kycklingarna!!! Vad är det ? och vad gör jag ? är det lätt el. svårt o bli av med ? hönshuset va ju nystädat för dom nya kycklingarna o nu känns d som allt behövs sanerar o d blir en stor kostnad o vart vänder jag mig o hur får jag bort all ohyra ?????  :'(  :'(
bifogar bilder. dom e lite gula o genomskinliga, ser runda ut men där e vissa större som e lite långa.

Dina löss är en av fyra arter:
Menacanthus cornutus (Schömmer, 1913)
Menacanthus pallidulus (Neumann, 1912)
Menacanthus stramineus (Nitzsch, 1818)
Menopon gallinae (Linnaeus, 1758)

Det går inte säga utifrån bilderna vilken art det är, utan det krävs att de monteras på mikroskoppreparat. Alla utom den första är sedan tidigare kända från Sverige. Det kan så klart vara en blandning av flera arter. De på din första bild är nymfer, det vill säga de första livsstadierna efter kläckning, medan din sista bild tycks vara på en adult. Den är tillräckligt spolformad för att det troligen ska vara Menopon gallinae, men jag har inte sett alla arterna än, så jag kan inte uttala mig med säkerhet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

144 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser