Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höna ruvar en våning upp...  (läst 694 gånger)

Janstorp

Höna ruvar en våning upp...
« skrivet: 09 maj-14 kl 09:34 »
Jag har en leghorn som ruvar i ett rede som är ca 60-70 ovanför marken... De e spån o halm på golvet. Ett gammalt men stort hönshus som såg ut så när jag flyttade hit.
Utanför redet är de ett mellanrum mellan en planka o redet...
Vad är bäst att göra när kycklingarna kommer? Flytta ner dom på golvet( halm o spån, de e stengolv/sand  under. ?
O göra en egen bur av kompostgaller, hur tar sig hönan ut o in? Eller ska jag sätta in mat o vatten till henne där? När vet jag att hönan o kycklingarna är redo att lämna buren?
Jag kan ju inte låta dom vara kvar i redet då dom kommer trilla ner...
Jag hade tänkt städa ur hönshuset ordentligt snart... Ska jag vänta med de tills kycklingarna är stora nog att gå ut? Eller åtm tills hönan värpt?
Jag har en värmelampa....ska kycklingarna ha tillg till den i den ev buren?
Jätte tacksam för svar, då jag är väldigt ny på detta...

Marie.san

• Västergötland
SV: Höna ruvar en våning upp...
« Svar #1 skrivet: 09 maj-14 kl 19:59 »
Jag hade samma scenario med min första ruvhöna. Jag flyttade ner hela redet på golvet och gjorde en egen liten bur. Dock använde jag kycklingnät för annars är risken att någon kyckling kan hamna utanför och förkyla sig så småningom. Mamman fick vara instängd med de små och fick eget mat och vatten samt sandbad hos sig. Jag släppte ihop kycklingarna och hönan med resten av gänget när de var ca 4 veckor. Jag har hört om vissa som gör det tidigare och vissa som väntar längre men man får helt enkelt vara med och observera hur det går i början. Jag provade först efter ett par veckor men det gick inte bra så jag fick vänta ett tag till. Du kanske ska vänta med storstädningen tills kycklingarna är kläckta så att du inte stör din ruvhöna så att hon kommer av sig. Då kanske du kan ha mamma och kycklingar i en egen bur om de är för små för att gå ut. Värmelampa ska du nog inte behöva nu. Det sköter hönan. Jag hade iofs värmelampa men mina små kläcktes i mars.

Lycka till!

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #2 skrivet: 09 maj-14 kl 20:03 »
Vi hade det så en gång, med en höna som hade två kycklingar. De kycklingarna hoppade helt sonika ner en dag när vi inte såg det och verkade inte ta skada av det. Därmed inte sagt att alla kycklingar klarar det, alltid.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Janstorp

« Svar #3 skrivet: 09 maj-14 kl 22:07 »
Tusen tack för svar:)
Redena sitter tyvärrfast i varandra o i väggen. Så jag tog en kattbur o "bäddade" flyttade ner äggen o hönan lite kvickt... El hönan hittade in själv när jag snabbt gått ut.
Gjorde sen en hage till henne med mat o vatten:) hon verkar gilla läget på golvet under de andra redena lite avskilt med halmbalar dock.
Däremot en av de andra försöker hela tiden ta sig dit.. O va tom uppe i redet där hon låg innan o störde en massa.
Men tror detta blir bra:)
Tror ocå att den andra hönan inte värper för tillf... Hittar inga andra ägg nämligen:-/

Marie.san

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 09 maj-14 kl 23:01 »
Låter ju toppen. Då blir det spännande tider framöver!

Dela detta:

* Inloggade just nu

248 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser