Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ruvande höna m kalkben  (läst 791 gånger)

sarwen

• Södermanland
Ruvande höna m kalkben
« skrivet: 16 maj-14 kl 08:27 »
Upptäckte att min höna som ruvar som allra bäst har kalkben.
Hur ska jag göra, ska jag behandla henne bums (men kanske störa ruvningen) eller avvakta och riskera att hon smittar kycklingarna? Har redan stört henne genom att flytta redet för hon blev bortjagad av de andra, så jag vill inte gärna dit och stöka nu när hon ligger och knorrar så bra, men behövs det så behövs det ju ...
Det är en blandishöna som ligger på dv kochinägg btw.

Gamina

SV: Ruvande höna m kalkben
« Svar #1 skrivet: 17 maj-14 kl 19:43 »
Jag har stört mina ruvhönor rejält flera gånger. De brukar knorra, blänga på mig och snabbt kila tillbaka till sina ägg. Det beror säkert till stor del på mentaliteten hos hönan hur hårt hon ligger. Mina två som ruvade och blev uppjagade av räven idag har bägge lagt sig tillrätta igen.
Genbank för Gotlandshöns

Vild

• -
SV: Ruvande höna m kalkben
« Svar #2 skrivet: 21 maj-14 kl 15:57 »
Kycklingarna kommer att utsättas för kvalstret hur som helst. Har mamman det så har hela din besättning det och det finns även i strö, inredning osv. Det enda du kan göra är att behandla alla djuren, sanera och hoppas att det går att hålla det i schack.

Behandla hönan varannan dag eller så om du kan, för att underhålla benen så att det inte blir värre. Tex när hon äter frukost, då kan du plocka upp henne och smörja benen med olja, vaselin eller annan fet salva. Så kan du sanera sen när hon ruvat klart.

Dela detta:

* Inloggade just nu

165 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser