Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vaccination av höns, vanligt?  (läst 1128 gånger)

Fridur

• Letar efter ett nytt arbete!
    • Halland
Vaccination av höns, vanligt?
« skrivet: 19 maj-14 kl 14:31 »
Sitter och väntar på en leverans av värpklara hönor från ett värperi  :) Men nu kom jag på att de är vaccinerade ibland, hur vanligt är det? Någon som vet? Det är väll ITL då som är farligt för mina ovaccinerade...
Bor på landet med sambo, katter, kaniner, vaktlar och Höns! Letar efter en gård att fylla med allehanda djur :)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Vaccination av höns, vanligt?
« Svar #1 skrivet: 20 maj-14 kl 22:56 »
Alla höns från komersiella besättningar är vaccinerade men det är bara ett ställe som vaccinerar mot ILT (så var det i vart fall när det kollades upp för något år sedan).
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

karsan

• Södermanland
SV: Vaccination av höns, vanligt?
« Svar #2 skrivet: 21 maj-14 kl 08:59 »
Vad är det för vaccinationer som ges på rutin i kommersiell hönshållning? 
Jag frågar därför att jag just nu har sex kycklingar där mammorna är brun Lohman från kommersiell uppfödning.  De går nu i en gård med rätt småskaligt hönseri (~ ungefär 100 höns) tillsammans med två tuppar som lantraskorsning, svensk dvärghöna/svarthöns.  Jag alltså fått kläckägg därifrån som blev mina sex kycklingar.  Nu börjar jag undra över Marek t.ex.  Hur stor risk är det att kycklingarna är mottagliga för Marek?

Dela detta:

* Inloggade just nu

244 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser