Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behandla kalkben hos ruvhöna?  (läst 864 gånger)

Marie.san

• Västergötland
Behandla kalkben hos ruvhöna?
« skrivet: 30 maj-14 kl 09:29 »
Hej
Upptäckte idag att jag har fått kalkben i flocken. Har tänkt att behandla dem med matolja och hästsalva som jag sett att flera av er andra rekommenderat.

Undrar bara vad jag ska göra med min ruvhöna? Om jag behandlar henne är väl risken att det blir det alldeles fett och smetigt på äggen? Ska jag vänta tills hon ruvat klart eller kommer hon att smitta sina kycklingar i så fall?

sonja på slätten

• Halland
SV: Behandla kalkben hos ruvhöna?
« Svar #1 skrivet: 30 maj-14 kl 10:55 »
Smörj med såpa istället, och låt den torka innan hönan får gå tillbaka till äggen.  Då smetar det inte.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Marie.san

• Västergötland
SV: Behandla kalkben hos ruvhöna?
« Svar #2 skrivet: 30 maj-14 kl 22:04 »
Tack
Nu har jag städat ur allt spån, sprayat reden och sittpinnar med Kvalster-X från Granngården, dammat på en massa släckt kalk överallt och slutligen fyllt på med nytt spån och ny halm i redena. Har masserat in en blandning av såpa och rapsolja på alla höns- och kycklingben och därefter smörjt in med Skillingaryds hästsalva. Ruvhönan smörjde jag med såpa som jag fick tips om. Hur går jag vidare, dvs ska behandlingen upprepas? När? Ska man "underhållsbehandla" emellanåt i förebyggande syfte? För storstädning tycker jag får räcka att göra en gång per år...

Dela detta:

* Inloggade just nu

239 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser