Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad har hänt med min surdeg?  (läst 4661 gånger)

Ior

• I am a happy gal.
vad har hänt med min surdeg?
« skrivet: 31 mar-08 kl 20:58 »
Kan någon förklara vad det är för mikroorganismer som har befolkat min surdegs-sura (som stått i kylskåpet ett tag)?
Är det normala mjölksyrabakterier eller är det något annat folkslag?

Tilläggas kan att suran luktar helt normalt, surt och gott.

(Klicka på fotot så ser ni tydligare)
« Senast ändrad: 01 apr-08 kl 11:42 av Ior »

Ior

• I am a happy gal.
SV: vad har hänt med min surdeg?
« Svar #1 skrivet: 17 apr-08 kl 14:05 »
En vecka efter att jag skrev inlägget ovan, öppnade jag surdegsburken på nytt.

TRADAA!
Surprise!
Grönt hade innehållet blivit. Mögelfördärvat och äckligt.
Jag hade inte använt surdegen på några månader och hade inte heller skött om bakterierna under denna tid.
Läs och lär. Sköt om era surdegar!

mikroba

« Svar #2 skrivet: 11 nov-08 kl 12:42 »
Hej Ior!
Jag läste ditt inlägg om surdegen idag. Håller själv på med surdegsbakning i flera år och älskar det. För mig var det så att den sparade surdegen blev dålig efter 4de/5te användning, hur bra jag än regjorde glaset. Men sen upptäkte jag EM keramik pulver - och sen dess (ca. 1 år) använder jag samma surdeg: den blir bara bättre och bättre!!! Strö lite pulver (1/4 tsk) i glaset innan jag sätter in surdegen och lite ovanpå. Lock på och in i kylskåpet. *Det ser ju grått ut, men det är så väldigt lite jämfört med hela bakmängden sen, så oroa dig inte för det! Hälsninga :D

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #3 skrivet: 11 nov-08 kl 20:25 »
Jag torkar min surdeg. Det fungerar bra. Frysförvaring är också OK. Kylförvaring sisådär tycker jag. Jag har dock lyckats bättre än du med kylförvaring. Jag hade en mycket blöt deg i glasburk. Använde den metoden i många år. Din kanske var måttligt fuktig, eller rentav torr (färdigutbakad)? I så fall gissar jag att den inte ska förvaras så tätt som i en glasburk med åtskruvat lock.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #4 skrivet: 11 nov-08 kl 20:26 »
Hej Ior!
Jag läste ditt inlägg om surdegen idag. Håller själv på med surdegsbakning i flera år och älskar det. För mig var det så att den sparade surdegen blev dålig efter 4de/5te användning, hur bra jag än regjorde glaset. Men sen upptäkte jag EM keramik pulver - och sen dess (ca. 1 år) använder jag samma surdeg: den blir bara bättre och bättre!!! Strö lite pulver (1/4 tsk) i glaset innan jag sätter in surdegen och lite ovanpå. Lock på och in i kylskåpet. *Det ser ju grått ut, men det är så väldigt lite jämfört med hela bakmängden sen, så oroa dig inte för det! Hälsninga :D

Är det en produkt baserad på EM = Endigenous Microorganisms? Var kan man köpa den?

Korrigering: Effective Microorganisms ska det visst vara. Blandade ihop med indigenous microorganisms som är en annan variant.
« Senast ändrad: 11 nov-08 kl 20:36 av Anders Skarlind »

mikroba

« Svar #5 skrivet: 26 nov-08 kl 21:44 »
hej Ior!
Ursäkta, att jag svara så sent, hade ingen tid att surfa på sistone. Ja, jag pratade om Effektiva Mikroorganismer EM (fast jag tyckte om indianlänken - de passar faktiskt!!! Med naturen: all my relations!)
Det kann köpas på olika ställen i sverige, fast inte än på så många. Du hittar en lista återförsäljare och massa information  på www.greenfoot.se . Där finns det även möjlighet att beställa hem. Dyrt är det inte, men riktigt effektiv!
Din Surdeg komma att älskar dig!
 ;D

Gerda

« Svar #6 skrivet: 21 maj-14 kl 15:22 »
Det där med EM är riktigt bra, jag använder det även flytande (Mikroferm heter det då, finns på www.greenfoot.se) som själva surdegen, när jag inte har tillgång till vanlig surdeg. Jäser riktigt bra och får en fin surhetssmak i brödet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

139 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser