Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur länge ska hönshuset stå tomt efter benkvalster?  (läst 1832 gånger)

tranicos

• Västergötland
Hur länge ska hönshuset stå tomt efter benkvalster?
« skrivet: 29 maj-14 kl 19:58 »
Hej!

Vi har haft lite problem med kalkben och aldrig riktig lyckats bli av med problemet så idag slaktade vi av samtliga djur i den flocken. Vi har kycklingar på tillväxt på andra sidan huset men vi har dessvärre bara ett hönshus. Imorgon tänkte vi städa ur och bränna all inredning, men hur länge ska huset stå tomt innan vi kan släppa in den nya flocken utan risk för att de blir smittade? Vad jag har läst så är överlevnaden utanför värddjuret kortvarig, men vad innebär kortvarig? Ett par timmar, några dagar, en vecka?

Mvh Linus

Pentti Linkola

• Gäst
SV: Hur länge ska hönshuset stå tomt efter benkvalster?
« Svar #1 skrivet: 29 maj-14 kl 20:08 »
Inte svar på huvudfrågan, men jag tjärade benen på mina, de två gångerna de fick sådana kvalster. Funkade kanon. Hade provat massa andra hemmalösningar innan, utan resultat.
De var brunbenta någon vecka, men det är nog inget höns bryr sig om.

tranicos

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 30 maj-14 kl 17:25 »
Ingen som vet?  ???

Jag har även en följdfråga. Sedan vår ankhane blev änkeman har han bott ihop med hönsen. Kan han vara smittbärare, eller är benkvalster och ankor inte kompatibla?

Inte svar på huvudfrågan, men jag tjärade benen på mina, de två gångerna de fick sådana kvalster. Funkade kanon. Hade provat massa andra hemmalösningar innan, utan resultat.
De var brunbenta någon vecka, men det är nog inget höns bryr sig om.

Tack för tipset. Får komma ihåg det om vi drabbas igen. :)

tranicos

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 03 jun-14 kl 16:00 »
Fick svar från SVA idag. Kanske kan det hjälpa någon mer med samma funderingar. :)

"Det finns endast begränsade uppgifter i litteraturen om hur länge Knemidocoptes mutans överlever i miljön men överlevnaden sägs vara kort. I experimentella studier har en överlevnad på upp till 9 dagar påvisats så om ni efter städning och desinfektion kan hålla huset tomt i 2-3 veckor bör det vara tillräckligt.

Jag har inte kunnat hitta några uppgifter om att ankor kan vara smittbärare"

//Linus

Annika E

• Kyckling födsel i köket
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 26 jun-14 kl 22:28 »
Hej du som skriver att du strukit tjära på kalkben har du spätt den äkta trätjäran med någon olja ? Jag experimenterar med skillingarydsalva nu och tänker göra det var femte dag eller när jag får hjälp att hålla hönor. Annika

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 26 jun-14 kl 22:38 »
Benkvalster kommer med vilda fåglar, ska du vara helgarderad så får du hålla hönsen inomhus.. Kvalstren kvävs lätt med vanlig matolja, doppa benen i olja och upprepa behandlingen ett par gånger, byt även ut sittpinnarna.. Tenutex är ett medel vissa använder, vet en del utställare som använder radar och sprayar benen..men vanlig matolja räcker långt. Ankor med kalkben har jag aldrig varit med om..
Fjäderfän och kaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

265 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser