Tack, Kicki, för att du finns till för oss med bra information och sunda synpunkter

Som sagt, till helgen blir det jobb med en höna med matte på huk och höna på rygg och skrapande av hönsben!

Hönan är en mycket klok höna förresten. Hon är den skrikigaste av dem alla och meddelar resten av gänget när det är mat på gång, när matte är i närheten och när det ska städas samt när de andra får äta (när hon själv är klar naturligtvis).
I morse hände något lustigt. Jag gick ut i hönshuset som vanligt och gjorde det jag brukar göra. Hönan i fråga pratade som vanligt men plötsligt tystnade hon. Jag tänkte inte så mycket på det just då, men när jag var färdig och skulle stänga dörren efter mig råkade jag se att hon smitit ut genom dörren och låg helt platt och tyst preeeecis utanför dörren och tryckte sig mot väggen

. Hon tänkte väl som så, att "om jag ligger här helt tyst så varken syns eller hörs jag och då får jag vara ute i det större utrymmet för mig själv hela dagen

.
Nåja, matte upptäckte henne och under protester lunkade hon in till sin bostad igen

Visst är våra höns trevliga!