Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ohyra- rengöring hönshus  (läst 12774 gånger)

Lena A

Re:Ohyra- rengöring hönshus
« Svar #20 skrivet: 22 feb-06 kl 12:06 »
Tack, Kicki, för att du finns till för oss med bra information och sunda synpunkter  ;D

Som sagt, till helgen blir det jobb med en höna med matte på huk och höna på rygg och skrapande av hönsben!  :'(

Hönan är en mycket klok höna förresten. Hon är den skrikigaste av dem alla och meddelar resten av gänget när det är mat på gång, när matte är i närheten  och när det ska städas samt när de andra får äta (när hon själv är klar naturligtvis).

I morse hände något lustigt. Jag gick ut i hönshuset som vanligt och gjorde det jag brukar göra. Hönan i fråga pratade som vanligt men plötsligt tystnade hon. Jag tänkte inte så mycket på det just då, men när jag var färdig och skulle stänga dörren efter mig råkade jag se att hon smitit ut genom dörren och låg helt platt och tyst preeeecis utanför dörren och tryckte sig mot väggen  :).  Hon tänkte väl som så, att "om jag ligger här helt tyst så varken syns eller hörs jag och då får jag vara ute i det större utrymmet för mig själv hela dagen  ;D ;D.

Nåja, matte upptäckte henne och under protester lunkade hon in till sin bostad igen  ;D

Visst är våra höns trevliga!

LEK

« Svar #21 skrivet: 22 feb-06 kl 16:35 »
Hej!
Ja, tänk vad många goa skratt våra höns bjuder oss på... själv tror jag inte att jag har skrattat så mycket som jag gjort sedan jag skaffade mig hönsen. Alltid hittar de på något överraskande eller stolligt. Min tupp hoppade upp och satte sig på min rygg igår när jag böjde mig ner för att plocka dagens skörd av ägg. Jag fick övertala länge o väl innan han hoppade ner igen. Vad vore väl livet utan hönsen...jo, trååååkigt :(

trollpip

• Dalarna
« Svar #22 skrivet: 23 feb-06 kl 12:11 »
Kicki: när kan jag börja äta äggen igen??? Känns så fel att kasta bort dem!! De är ju så bruna, fina och ser ut som vanligt!!  :'(

Djurtokig 38-åring som bor på landet med snickarman, turbodotter och busson, både mainecoon och bondkatter, shettisar, ett gäng dvärggetter, en flock med hedemorahöns (genbank) och härliga gotlandskaniner i genbank.

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #23 skrivet: 23 feb-06 kl 13:25 »
Har du behandlat med Etotal ska du vänta en vecka. Du kan ju koka äggen och ge hönsen under tiden så slipper du slänga dem.

Har du däremot bara använt Frontline kan du sjäv bestämma hur du ska göra. Det är inte ett giftigt bekämpningsmedel och inte heller någon medicin så det är upp till dig själv att avgöra om du vill äta dem hela tiden eller om du hellre väljer att vänta en vecka.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

LEK

« Svar #24 skrivet: 23 feb-06 kl 14:27 »
Hej! Här måste jag få inflika att man bör undvika att äta äggen under tre veckor!!! Detta beroende på att frontline är ett cancerframkallande medel. För höns, katter och hundar spelar detta ingen roll då risken för att utveckla cancer ligger ca tio år frammåt i tiden (då har de troligtvis avlidit av ålderdom) men för människor är det ju värre. Detta är allmänt känt och är sagt av tillverkarna av medlet. Man ska ha stor respekt för användande av medlet, det är inte mindre farligt än något annat! Det är väldigt effektivt mot ohyra på hönsen men ät helst inte äggen på tre veckor och se till att inte få medlet på dina händer under behandlingen av hönsen!

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #25 skrivet: 23 feb-06 kl 16:41 »
Tack "Lek", det visste jag inte. Jag bara förmedlade det svar jag själv fick från tillverkaren.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Charlotte

• -
« Svar #26 skrivet: 23 feb-06 kl 18:53 »
 Det verksamma substansen i Frontline är Fipronil, här kan man läsa om detta ämne:
http://npic.orst.edu/factsheets/fipronil.pdf
  Alla bekämpningsmedel är väl mer eller mindre giftiga (annars vore de väl tämligen oanvändbara ).
 Anledningen till att det inte finns några karenstider på ägg vid användande av Frontline är väl att det ännu inte är godkänt för höns?
  Jag försöker vara försiktig och inte använda bekämpningsmedel i onödan, men om djuren drabbats av ohyra ser jag ingen annan utväg än att använda något medel. Mina hundar fick löss i höstas och jag satte på XSpot på dem, det kändes inte roligt att göra det, men än värre var det att se hur fullkomligt olycklig och "störd" speciellt den äldre hunden var av sina löss, han såg ut som sju svåra år :'(
 Eller min tacka som av någon anledning var nedsatt och fick löss, inte kunde jag väl låta henne fortsätta ha det?

Många här på Alternativ är ju helt emot användandet av kemikalier vid ohyre/parasitangrepp, har ni några riktigt bra tips på alternativa metoder? Ingen skulle bli gladare än jag om det finns ett miljövänligt alternativ! :)
                 Mvh
               Charlotte
« Senast ändrad: 23 feb-06 kl 18:56 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #27 skrivet: 23 feb-06 kl 20:23 »
Tyvär är det väl så att viss ohyra går det inte att få bort utan att använda kemikalier, t.ex. löss och hönshuskvalster, och då anser jag det vara bättre för djuret att göra det opch snabbt få bort eländet än att prova div. kurer som också ofta är minst lika giftiga som kemikalien och som medför ett långdraget lidande för det stackars djuren, bara för att man själv vill undvika mediciner och kemikalier.
Däremot går det väldigt bra att utrota viss ohyra utan någon form av kemikalier alls, t.ex. benkvalster, och där är det helt onödigt att tillföra något starkt alls.
Likaså anser jag det onödigt att använda bekämpningsmedel i förebyggande syfte, som jag skrev i ett tidigare inlägg.
- Finns ingen ohyra behöver man inte bekämpa den!  :)

Har kursverksamhet!

tomas-kero

• Norrbotten
« Svar #28 skrivet: 24 feb-06 kl 08:47 »
jag tänkte bara ge ett litet tips  an gående benkvalster. jag brukar också försöka pila loss förhårdnaderna man kan också använda en nageltång (pedikyr för höns) :)  ;Dsedan brukar jag smörja in benen på dem med äkta trätjära , upprepas ett par veckor senare.Använd smör för att få bort tjäran från händerna  sedan , man blir rejält kladdig.

Lena A

« Svar #29 skrivet: 24 feb-06 kl 10:58 »
Jag antar att de små kvalstren kvävs av trätjäran men vad händer med hönsbenen? Slits tjäran av naturligt efter ett tag?

natalie777777

• Skåne
SV: Re:Ohyra- rengöring hönshus
« Svar #30 skrivet: 01 jul-14 kl 11:17 »
Måste man verkligen bryta bort plåtarna? Jag har förut läst att det skulle räcka att fotbada hönsen och borsta deras fötter för att sedan smörja in dem med valfri fet salva som kväver kvalsterna?! Jag upptäckte förra veckan att mina höns hade en början till benkvalster (några få plåtar som börjat stå ut) och gjorde denna metod som jag nämnde ovan, men plåtarna har dessvärre inte ramlat av så som vissa säger de ska göra när man kontinuerligt smörjer in fötterna på hönsen. Det känns inte som den metod du beskriver är möjlig på mina höns eftersom plåtarna inte står ut så mycket. Är det ens nödvändigt att bryta av plåtarna när de är så pass fina och gör inte detta mycket ont i så fall?
/Natalie
« Senast ändrad: 01 jul-14 kl 12:25 av natalie777777 »

Dela detta:

* Inloggade just nu

253 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser