Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äggätare / Äter ägg!  (läst 15200 gånger)

karsan

• Södermanland
SV: Äggätare / Äter ägg!
« Svar #60 skrivet: 22 mar-11 kl 21:22 »
Cayennepeppar är inget som avskräcker höns.  De och andra fåglar känner inte alls av det svidande/starka, men det gör däggdjur. Kan funka att hindra möss från att äta hönsmat om man blander det i hönsmaten.

Gamina

« Svar #61 skrivet: 22 mar-11 kl 21:32 »
Åh fan, men det funknade för mig. Det var först när jag blandade i det som jag fick resultat, de kanske bara tyckte det var äckligt.
Genbank för Gotlandshöns

vanella

• Finland
« Svar #62 skrivet: 14 okt-11 kl 17:37 »
Hej
Vi har ett tiotal föredetta burhöns som är ca 4-5 år gamla.Problemet är att de nu som då äter upp ägg.På sommaren när de värpte mera åt de upp 1-2 ägg per dag och då brydde vi oss inte så mycket men nu när de inte värper så mycket blir vi utan ägg för att hönsen äter upp dem efter att de värpt dem.Vissa höns är framme och väntar på att andra ska värpa och sen äter de upp ägget.När en har börjat hacka springer de andra också dit och hackar och eftersom vi inte vetat vad man ska göra åt detta har de nu blivit vana att äta ägg.De får säd alla dagar och värpfoder och hönskalk nästan alla dagar och så äter de matrester och gräs.Min fråga är då: Saknar hönsen något näringsämne som gör att de måste äta ägg? Kan man få dem att sluta på något sätt?
/jannike
vanella

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #63 skrivet: 14 okt-11 kl 17:48 »
Att äta ägg är en dålig ovana som man ibland kan träna bort. (finns massor av trådar om det) För det mesta har dock äggätare en tendens att återfalla i sina dåliga ovanor. Försvinningseden är en lösning som kan funka. Själv slaktar jag äggätare då jag inte vill riskera att dom lär andra.

Om du rulllar ut ett ägg på golvet så ser du vilken höna som tar insiativet till att äta ägg. Ta bort henne ur gruppen. Testa att rulla ut ett ägg på golvet igen. Om du har fler hönor som rusar fram ta bort dom också. Upprepa tills dina återstående hönor inte bryr sig om äggen.

Vad du ska göra med äggätarna får du bestämma själv men låt dom inte gå kvar i gruppen då är risken stor att dom lär ännu fler...
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

gernsö

• Skåne
« Svar #64 skrivet: 14 okt-11 kl 18:10 »
håller med  Azoo-Lina, dock tycker jag att man bara ska ta bort de som hackar i äggen, för de andra vet oftast inte vad de ska göra, de springer fram och väntar på att någon annan ska hacka sönder det och tar då en liten smakbit oxå, men de kan oftast inte göra det själv och då de som hackar försvinner så upphör ätandet.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

peppz

• Västergötland
« Svar #65 skrivet: 14 okt-11 kl 18:48 »
Jag är allergisk mot äggätande!   Förb. djur!!! >:D
Här bestraffas det med snar, omedelbar och till och med ögonblicklig död ute på huggkubben! (:)

Smittsamt är det med, kan en så kan snart alla....

Nu är det inget stort problem för oss för våra höns värper i "gömreden" där ägggen rullar undan ner på ett nät i en låda där hönsen inte kommer åt dem.
Men det är irriterande nog när nån surnat och vill ruva och de andra hönsen äter uppp äggen... >:(
Kennel SweetCaileanz

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #66 skrivet: 15 okt-11 kl 12:31 »
håller med  Azoo-Lina, dock tycker jag att man bara ska ta bort de som hackar i äggen, för de andra vet oftast inte vad de ska göra, de springer fram och väntar på att någon annan ska hacka sönder det och tar då en liten smakbit oxå, men de kan oftast inte göra det själv och då de som hackar försvinner så upphör ätandet.
Skrev lite luddigt  :-[ Jag menade naturligtvis höns som springer fram och hackar, inte dom som bara är nyfikna och tittar. Nyfikna höns är ju roliga  :D Äggätare allt annat än kul  :-\

Att äta upp trasiga ägg är ett naturligt beteende hos höns. Dom gör så för att ingen näring ska gå till spillo och för att det inte ska bli kladdigt i redena. Att hacka sönder ägg och äta dem är något helt annat >:D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

DiselDoris

• Södermanland
« Svar #67 skrivet: 29 nov-11 kl 09:33 »
Jaja, jag är ju nybörjare och vet inte riktigt hur jag ska bära mej åt med hönorna.Det har börjat komma ägg,dom hamnar lite här och var,både i reden och i halmen på golvet.Och varje dag har det legat ett sönderhackat ägg hos dom,antingen på golvet eller i något av redena.Skalet är kvar,nästan hela,men innehölet är  ju väck.Dom får värpfoder,spannmål,matrester och har fri tillgång till snäckskal,jag ger dom gröna löv och annat gott utifrån, lägger in både halm och hö hos dom och dom går ut när vädret är hyffsat. Fattas dom något eftersom dom äter ägg?Vad ska jag göra?Mvh,Startskott.

David97

• Gäst
« Svar #68 skrivet: 29 nov-11 kl 10:08 »
Hej, dålig vana.. det är någon som kommit på att man kan picka på det o sedan äta innehållet, om du vet vem det är, så ha henne i egen box, dom andra lär inte komma på hur man gör det.. Men efter ett tag (Flera veckor om inte månader) eller så får du ta bort henne :/

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
« Svar #69 skrivet: 29 nov-11 kl 10:15 »
Korkade hönshjärnor. :)
Jag har oxå till och från problem med detta och brukar lösa det med att bura in den ansvariga. Då brukar gänget glömma bort. Sen e risken att när man släpper ut boven så kan det starta igen. Har upplevt att det e hönorna som beter sig på detta sätt och inte tuppar. Kämpa på men var uppmärksam att alla inte lär sig. Då e det typ kört. Lycka till!

johe71

« Svar #70 skrivet: 29 nov-11 kl 10:30 »
Korkade hönshjärnor. :)

nu är ju ägg faktiskt väldigt bra mat, och en höna som inser det skulle väl vara korkad om hon inte utnyttjade möjligheten att äta den bra maten som hon hittat :)

de gånger jag haft äggätare så har jag lagt ett ägg mitt på golvet i hönshuset och ställt mig i ett hörn ett tag... hönan som springer fram och försöker hacka sönder ägget hamnar i isolering... upphör äggätningen i hönshuset så vet jag att jag fått tag på rätt höna, annars får man upprepa metoden och se om man hade fler äggätare. De hönorna som väl börjat äta ägg kommer inte tillbaks in i mitt hönshus...

DiselDoris

• Södermanland
« Svar #71 skrivet: 29 nov-11 kl 12:28 »
Många intressanta förslag,man tackar och bugar.Har beslutat mej för att prova med "smygmetoden" och isolera den/de skyldiga.Jag misstänker att det är väldigt unga hönor jag fått,en del har utvecklat kam de senaste 2 veckorna,en del har fortfarande varken kam eller slör?, så man får väl ha lite tålamod med damerna ;D.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #72 skrivet: 09 mar-12 kl 15:15 »
Tror att jag äggätare.
Får ju knappast några ägg längre.
Ska prova att lägga ett ägg mitt på golvet och smyga.
Inte lätt då man arbetar hela dagarna att gå ut och kolla ofta.
Hedemorahöns

Vattnadal

• Nattfrostens
« Svar #73 skrivet: 04 jul-14 kl 16:01 »
Vi får nästan inte behålla några ägg alls nu. Har 7 hedemorahönor och för tillfället hela 3 tuppar. En höna brukar sura så det blir kycklingar varje sommar, men i år krånglade det, och nån hackade sönder äggen för henne.
Är jag snabb hinner jag ta äggen, annars hittar man som mest lite skal på golvet.
Testade idag att lägga ut ett fuskägg i hönsgården, ingen tolkade det som mat, tittade knappt på det ens.
Gav dem gröt inne, och lade ett av deras ägg 80 cm från matskålen. Alla var in och åt, ingen rörda ägget. Efter ett tag var en höna fram och pickade lite, men inte så det gick hål, och sen gick hon därifrån.
Var det för att jag såg dem, eller är det kanske skator ed som är in till dem?
Funderar på att testa stänga in dem inatt, och se om äggen de lägger på förmiddagen är kvar om ingen annan kommer in.
Nyinflyttad på lantgård. Har kennel med siberian husky och golden retriever, har hedemorahöns, gestrikefår och mellerudskaniner, samt en hel drös smådjur, mest möss, men även akvarier och div terrariedjur. Håller en del hundkurser.

Dela detta:

* Inloggade just nu

118 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser