Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höna slutat äta/ blek i ansiktet  (läst 1595 gånger)

natalie777777

• Skåne
Höna slutat äta/ blek i ansiktet
« skrivet: 23 jul-14 kl 16:02 »
Hej!

En av mina hönor har slutat äta. Hon äter vaken helfodret, säd eller annat som jag försökt muta henne med (frukt etc). Hon är även blek i ansiktet och jag har känt på hennes kräva och den är helt tom. Hon ser svag ut och har slutat picka och "gräva" efter mat. När jag gav henne hallon såg det besvärligt ut att få i sig den och inget intresse alls av att äta den. Är det någon som har en idé om vad det kan vara? Är hon sjuk? Hönan är cirka två ½ år.

/Natalie

sonja på slätten

• Halland
SV: Höna slutat äta/ blek i ansiktet
« Svar #1 skrivet: 23 jul-14 kl 17:20 »
Hönan är definitivt sjuk.
Men för att veta vad krävs  mer undersökning.
T.ex. hull, avföring om någon, snuva, hosta rossel, tumörer.
Tyvärr är prognosen dålig oavsett orsak, när hönan är såpass dålig.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

natalie777777

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 23 jul-14 kl 19:18 »
Det kommer ett pipljud från henne, väldigt sällan dock. Är det en förkylning? Avföringen är rinnig så jag precis. Hon blundar ofta och verkar som sagt trött. Vissa skriver att vitaminvatten och vila kan hjälpa då även höns kan bli sjuka så som människor. Men du tror det är värre än så eller? Hon har dåligt med hull nu, däremot har hon aldrig varit speciellt stor (frisserad dvärgkochin). Hon är borttagen från övriga i gruppen (är i en bur i utegården) men kan fortfarande se de andra. Finns det nånting jag kan prova eller tror ni hon lider så att avlivning är det bästa?

Smajsan

• -
« Svar #3 skrivet: 10 aug-14 kl 09:40 »
Hur gick det med hönan?
Jag tycker det låter som hon har satt i halsen. Olja i en spruta o direkt ner i näbben kan funka.
Nu är det länge sedan du skrev. så vill bara höra hur det gått
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

270 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser