Nu lyckas jag varje gång, i alla fall de tre senaste.
För att ytterligare minska disken gjorde jag idag brödet i en ugnsfast form, modell liten långpanna med höga kanter (en plåtbytta som tar upp drygt halva ugnen). Sen skär jag det parallellt med kortsidan i fyra remsor så passar de in i plastpåsar.
Samma recept som senast angivet ovan men ersatte 5 dl av vetemjölet (totalt 28 dl mjöl, inget specialvetemjöl) med 1 dl majsmjöl, 2 dl rågmjöl och 2 dl havregryn. När jag hade haft i det mesta av vattnet värmde jag vatten i en mugg, la i en sockerbit och jästen, vispade runt tills allt löst sig och blandade ned det i degen och hade i så mycket vatten att det blev en klart lös deg, lite smetig. Rörde ihop degen ganska ordentligt, inte knåda men vevade runt tills allt var välblandat.
Jäste i 5 timmar, blev drygt dubbel volym, och sen dängde jag ned det i formen och in i ugnen som värmts till 275 C och vred ned till 200 C och sen baktermometer (ja, sån för bakning då
) och väntade til 96-97 C mitt i brödet. Blev jättebra och smakade lite mer än rent vetebröd.
Degen jäser i en SmartStore-låda som står i vårt varma kök, undan för drag och med locket på. Vet inte varför det funkar men bra blir det.